Amazon gra nieczysto? UE sprawdza, czy inne sklepy są traktowane uczciwie

Amazon gra nieczysto? UE sprawdza, czy inne sklepy są traktowane uczciwie19.09.2018 21:38

Regulatorzy unijni, którzy ostatnio nałożyli karę wysokości 5 miliardów dolarów na Google za praktyki monopolistyczne, wzięli na celownik Amazon. Tym razem Komisja będzie sprawdzać, czy Amazon wykorzystuje dane zewnętrznych sprzedawców, korzystających z platformy, do konkurowania z nimi.

Komisarz ds. konkurencji Margrethe Vestager zaczęła zbierać informacje w tej sprawie. Obecnie przepytywani są zewnętrzni sprzedawcy, którzy korzystają z Amazonu jako platformy handlu internetowego dla swoich sklepów. Komisarz Vestager stara się dowiedzieć, czy Amazon wykorzystuje informacje o tych sprzedawcach, by z nimi konkurować, sprzedając identyczne produkty w niższych cenach. Formalnie dochodzenie nie zostało jeszcze otwarte i być może do tego nie dojdzie, regulatorzy chcą jednak mieć kompletny obraz sytuacji internetowych sprzedawców.

Amazon rośnie bardzo szybko i coraz więcej jego konkurentów wnioskuje o uregulowanie rynku. Nawet inwestorzy sugerują, że ze względu na ogromny rozmiar przedsiębiorstwa, dobrze by było je podzielić na mniejsze. Może za tym stać także intryga polityczna. Donald Trump, prezydent Stanów Zjednoczonych, także wspominał o postępowaniu antymonopolowym, wymierzonym przeciwko Amazonowi. Powodem nie jest jednak nieuczciwa konkurencja na rynku handlu internetowego ani unikanie podatków. Chodzi o to, że CEO Amazonu Jeff Bezos jest także właścicielem The Washington Post – gazety nieprzychylnej obecnemu prezydentowi. Niektórzy podejrzewają, że Trump po prostu zazdrości Bezosowi obrzydliwego bogactwa.

Wróćmy jednak na Stary Kontynent. Amazon, podobnie jak rodzime Allegro, pozwala zewnętrznym sprzedawcom korzystać z programu dla partnerów, dzięki któremu mogą wystawić swoje towary w jednym z największych sklepów internetowych świata. Tym samym Amazon zdobywa informacje o cennikach i ofercie internetowej sklepów z różnych krajów, zupełnie się o to nie starając. Mając te dane może z nimi skuteczniej konkurować, jednocześnie nie odcinając ich od swojej platformy, a więc zapewniając sobie dalszy napływ danych. Dzięki ogromnej sieci logistycznej i przekraczającym ludzkie wyobrażenie obrotom Amazon może z powodzeniem obniżać ceny towarów nieco bardziej, niż przeciętny sklep. Może też korzystać ze stron innych sprzedawców, by promować własne produkty, dobierać je do trendów zakupowych klientów i napędzać w ten sposób sprzedaż.

Komisarz Vestager może ukarać firmy grzywną wynoszącą do 10 proc. ich globalnego obrotu za złamanie europejskich zasad antymonopolowych i możemy być pewni, że to zrobi, jeśli znajdzie odpowiednie podstawy. Na razie jednak żadnych takich informacji nie ma. Amazon nie komentuje sytuacji.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.