Amazon walczy z handlowym "cebulactwem", ale uliczni sprzedawcy już zacierają ręce

Amazon walczy z handlowym "cebulactwem", ale uliczni sprzedawcy już zacierają ręce26.02.2020 02:54
fot. Shutterstock.com

Słowo koronawirus odmienia się obecnie przez wszystkie przypadki, a niepokój w społeczeństwie wzrasta. Na tyle, aby ludzie zaczęli masowo wykupywać maski z filtrami. A skoro na coś rośnie popyt, to jasnym jest, że rosną też ceny. Tak przynajmniej głosi prawo ekonomii. Przeciwnego zdania jest najwyraźniej Amazon, który postanowił z żerowaniem na epidemii walczyć.

Jak donosi Wired, Amazon rozesłał do sprzedawców masek przypomnienia, aby ci stosowali się do obowiązujących na platformie Zasad Uczciwej Wyceny. W swojej wiadomości spółka miałaby stwierdzać, że nie będzie tolerować praktyk szkodzących zaufaniu klienta, do czego zalicza właśnie nagły wzrost cen. Niepokorni sprzedawcy ryzykują usunięcie wybranej oferty, a w skrajnych przypadkach nawet całkowite wykluczenie z platformy.

Na nieszczęście zainteresowanych, w tej chwili nie wydaje się, aby groźby Amazonu odnosiły jakikolwiek skutek. Średnia cena zestawu 100 szt. prostych masek z włókniny, który jeszcze do niedawna można było kupić za kilkanaście euro, zaczyna być liczona w setkach. Wyższej klasy maski, sprzedawane pojedynczo, takie jak stosowane dotychczas przez pracowników lotnisk produkty 3M, również widocznie podrożały. Niektóre modele ponad czterokrotnie.

Zachodni dziennikarze przypominają, że kiedy w 2017 r. przez Florydę przeszedł huragan Irma, a lokalnym problemem stał się dostęp do wody pitnej, ceny butelkowanej wody na Amazonie również sięgnęły absurdalnego poziomu. Wtedy serwis faktycznie usuwał najbardziej rażące oferty.

Dziś problem ma jednak skalę globalną, a handel maskami stał się prawdopodobnie najbardziej marżowym biznesem na świecie. Będąc w poniedziałek w Barcelonie, na własne oczy widziałem ulicznego sprzedawcę, który maski z włókniny oferował po 10 euro za sztukę. I chętni się pojawiali. W takim wypadku zakup 100 szt. za 100 euro można traktować niczym okazję.

Z tego też względu nawet jeśli Amazon opanuje sytuację na własnym podwórku, to nie wydaje się, aby przekrojowo mógł cokolwiek zmienić. Internet dostanie po uszach, ale pokątni sprzedawcy tylko się ucieszą – z możliwości zaserwowania jeszcze wyżej marży przy odsprzedaży.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.