AMD: holodeki ze Star Treka już za 10-15 lat. Tylko nie wykonuj w nich gwałtownych ruchów

AMD: holodeki ze Star Treka już za 10-15 lat. Tylko nie wykonuj w nich gwałtownych ruchów08.03.2013 15:19

Uniwersum Star Treka należy do tych światów science-fiction,które od dziesięcioleci już zapładniają wyobraźnięinżynierów i projektantów. I choć na pewno nie jest to produkcjahard sci-fi – nauka i technologia Star Treka znacząco odstaje odnaszego rozumienia świata – to nie przeszkadza to naukowcom,wynalazcom czy projektantom w próbach budowania przynajmniejnamiastek pokazywanych w serialu technologii.Jedną z takich koronnych, magicznych technologiiw Star Treku są holodeki, pomieszczenia w których komputery oogromnej mocy obliczeniowej tworzą żądany przez użytkownikawycinek rzeczywistości – czy będzie to pusta plaża nad oceanem,czy bar z czasów Dzikiego Zachodu, pełen kowbojów i whiskey. Tentechniczny cud możliwy jest dzięki sterowaniukonfiguracją holomaterii (fotonów uwięzionych w polachsiłowych), która w obrębie holodeku zachowuje praktycznie taksamo, jak znana nam materia – podlega pełnej mechanicenewtonowskiej czy nieodwracalnym zjawiskom chemicznym (a raczejholochemicznym). Dzięki temu użytkownik holodeku może sobiepozwolić na pełną interakcję z symulowanym światem,włącznie z czułościami czy walką z wygenerowanymi postaciami.Jak widzicie, holodek jesttechnologią tak się mającą do naszej wiedzy o świecie inaszych umiejętności, jak siłownia jądrowa ma się do wiedzyi umiejętności ludzi ze średniowiecza. Gdy więc mniej i bardziejpopularne media zaczynają ogłaszać, że do stworzeniastartrekowego holodeku jest już całkiem blisko, pierwsząreakcją jest zdumienie. Czy przegapiliśmy rewolucję w fizyce,czy też ktoś plecie od rzeczy? [img=holodek]Tymczasem według Lisy Su,głównego menedżera pionu biznesowego AMD, od zbudowania holodekudzielić ma nas zaledwie 10-15 lat. Tezę tę postawiłaona podczas lutowej konferencji International Solid State Circuits wSan Francisco. Ludzie z AMD uważają, że w tym czasie trzeba zapewnić: doświadczenie obrazu lepszego niż w Imaxie: projekcja obejmująca 360 stopni, inteligentnie skalująca rozmiary obiektów i reagująca na zmiany pozycji ciała zmianami perspektywy, najwyższej jakości audio – by holodek wydawał się rzeczywisty, jego użytkownik nie tylko musi mieć wrażenie zanurzenia się w dźwiękach otoczenia, ale też muszą się one zmieniać w zależności od jego ruchu w przestrzeni, wrażenie dotyku – czyli dotykowe sprzężenie zwrotne, gdy ktoś w holodeku wchodzi w interakcję z wirtualnym obiektem. AMD rozważa wykorzystanie tu kierowanych strumieni powietrza i nieistniejących jeszcze przetworników, odpowiednią moc obliczeniową – zsynchronizowanie tych wszystkich aspektów holodeku wymaga mocy zajmujących całe hale superkomputerów, tymczasem aby urealnić holodeki, wyliczający symulację sprzęt powinien zajmować co najwyżej serwerową szafę, efektywną alokację pamięci – uruchamianie jednocześnie milionów równoległych procesów wymaga sprawnego współdzielenia pamięci między jednostkami centralnymi i procesorami graficznymi, płacących klientów – jeśli rynek nie będzie zainteresowany holodekiem, to nie będzie holodeków. AMD wierzy jednak, że coś takiego może spodobać się biznesowi, który zastąpi holodekowymi symulacjami nudne prezentacje w PowerPoincie. społeczność open source – AMD zamierza otworzyć swoje rozwiązania, zapraszając do pracy hobbystów, licząc że stworzą coś, czego nikt z firmy by nie wymyślił.Problemy z komputerowymiaspektami holodeku rozwiązać ma heterogenicznaarchitektura systemowa (HSA), októrej pani Su mówi, że stanowi ona przejście od tradycyjnegoprzetwarzania danych, w którym postęp polega na budowaniuszybszych, mniejszych i tańszych procesorów do przetwarzaniadanych, które integruje wszystkie moce technologii.W wypadku holodeku miałoby to oznaczać współpracę rozmaitychspecjalizowanych systemów komputerowych, np. zajmującychsię kontrolowaniem obrazu i dźwięku, z systemamiodpowiedzialnymi za obsługę naturalnych interfejsów –rozpoznawanie mowy czy gestów. Póki co, wszystko dobrze –więc czas na kontrowersje. Ludzie z AMD przyznają, że o ilekwestie obrazu i dźwięku są w zasięgu ręki, to gorzej wyglądasytuacja z dotykaniem symulowanych obiektów. Su obchodzisprawę sprytnie, opowiadając, że jeszcze kilka lat temu niemoglibyśmy uwierzyć w dotykowe ekrany, dziś wszechobecne. To samoma się tyczyć dotykowego sprzężenia zwrotnego. W tym momencie już wiadomo, żenie o startrekowy holodek chodzi. Wyjaśnienie tego typu przypominainternetowe memy, przedstawiające etapy realizacji projektu, wktórych przed ostatnim PROFIT umieszcza się same znakizapytania (????). Ujawnia też bardzo charakterystyczny sposóbmyślenia dla ludzi spędzających większość swojego życia wbezpiecznych, cywilizowanych otoczeniach – nie wchodzą oni wrealne interakcje z obiektami, oni je delikatnie dotykają. W takimświecie nie ma miejsca dla pojęcia energii kinetycznej, futbolowejpiłki uderzającej w głowę zawodnika z szybkościąkilkudziesięciu km na godzinę, gwałtownych przeciążeń w auciepodczas jazdy po torze wyścigowym, czy choćby zrobienia padu zprzewrotem na twardej ziemi. Choć może dla pokoleń, którew dzieciństwie nigdy nie wspinały się po drzewach czyprzeskakiwały przez mury i siatki, spędzając całe godziny przezurządzeniami, które delikatnie się dotyka, taki holodekbędzie akurat w sam raz – holodek na miarę delikatnej epoki.Tymczasem, wbrew pozorom, świat Star Treka taki delikatny nie jest,o czym można się przekonać, patrząc jak kapitan Picard korzysta zholodeku:[yt=http://www.youtube.com/watch?v=7OCKDEdtWys]

Źródło artykułu:www.dobreprogramy.pl
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.