AMD Ryzen dla laptopów to świetny sprzęt, ale z kiepskim wsparciem. Klienci są niezadowoleni

AMD Ryzen dla laptopów to świetny sprzęt, ale z kiepskim wsparciem. Klienci są niezadowoleni22.11.2018 07:00

Kiedy AMD wprowadziło na rynek mobilne procesory Ryzen z grafiką Radeon Vega, wydawało się, że nadeszły złote czasy. Wreszcie, po latach hegemonii Intela, na rynku notebooków pojawiła się dobra alternatywa, o konkurencyjnej, a pod niektórymi względami (grafika) nawet wyższej wydajności. Tyle że, jak doskonale wiadomo, platformę buduje nie tylko sprzęt, ale także oprogramowanie. Tymczasem internet zalewa fala narzekań na jakość i sposób dystrybucji sterowników.

Jak się okazuje, najnowsze sterowniki, czy to w Windows Update czy na stronach producentów, są datowane na sierpień 2018 r. Przy czym w istocie rzeczy pochodzą z czerwca, lecz mają zmieniony znacznik czasu. A na tym nie koniec, ponieważ zawarty w nich pakiet Radeon Software to wydanie sprzed kilkunastu miesięcy, a konkretniej lipca 2017 r. W efekcie brakuje kilku wprowadzonych w późniejszym czasie funkcji, takich jak Radeon ReLive i Radeon Overlay, a optymalizacja pod kątem najnowszych gier pozostawia sporo do życzenia – poprawek literalnie nie ma.

Ponadto sama jakość sterownika spotyka się z krytyką. Użytkownicy wymieniają m.in.: źle funkcjonujące limity TDP, niedziałający tryb DirectX 11 w VLC media player, problemy z rozpoznaniem karty graficznej w aplikacjach Adobe i Blenderze, brak możliwości zmiany rozdzielczości w wybranych grach DX11, migotanie ekranu przy aktywnej funkcji dynamicznego dostosowania jasności, spadki wydajności poniżej narzuconego progu limitera klatek (jeśli jest on wykorzystywany; Radeon Chill), a także losowo występujące niebieskie ekrany śmierci i restarty.

Czkawka zwana fragmentacją

Co ciekawe, żadnego z tych problemów nie doświadczają posiadacze Ryzen APU dla desktopów, Te – choć bazują na dokładnie tej samej strukturze krzemowej, zwanej Raven Ridge – zostały włączone do pakietu Radeon Software Adrenalin Edition i otrzymują aktualizacje wraz z dedykowanymi kartami graficznymi, regularnie co miesiąc i przy każdej większej premierze na rynku gier. Siłą rzeczy społeczność domaga się takiego samego traktowania układów mobilnych.

Na nieszczęście „czerwonych” i użytkowników ich sprzętu sprawy są bardziej złożone. Dostawcy notebooków z Ryzenami Mobile zyskali bardzo dużą dowolność przy ustalaniu parametrów pracy chipu, choćby limitów energetycznych, co jest regulowane na poziomie sterownika, a zarazem bezpośrednio powiązane z konstrukcją danego komputera. Mając na uwadze kwestie takie jak sprecyzowana sprawność układu chłodzenia czy pojemność akumulatora, firma z Sunnyvale nie może teraz ot tak wydawać generycznych paczek. Dlatego trzeba szukać innego rozwiązania.

Niestety nie jest to łatwe. Jak wiadomo, producenci laptopów mają w ofercie po kilkadziesiąt różnych modeli, niektórzy nawet więcej. Nie sprzyja to koncentracji na konkretnym typie. AMD wydało krótkie oświadczenie, w którym przekonuje, że zacieśni współpracę z partnerami na tyle, aby każdy notebook z Ryzenem otrzymywał dwa update'y na rok. Wprawdzie wciąż nie jest to zbyt imponująca liczba, ale rodzi pewne nadzieje na poprawę sytuacji. Tylko, czy można liczyć na aktywną kooperację, skoro aktualnie temat pokpiono, a cięgi i tak zbierają „czerwoni”, nie którykolwiek z vendorów?

Cóż, moim skromnym zdaniem – nie. AMD, jako firma niewielka w skali rynku, koncertowo strzeliło sobie w stopę, zbyt wiele zawierzając podmiotom de facto niezależnym. Wydano dziesiątki urządzeń, które – jak widać – szybko zostały zapomniane, a teraz dostawca procesorów zostaje z problemem niezadowolonych klientów, nie mając jednocześnie zbyt szerokiego pola do działania. Konia z rzędem temu, kto znajdzie efektywne i – co kluczowe – możliwe do wdrożenia rozwiązanie.

Aktualizacja: oświadczenie AMD Polska

W nawiązaniu do zarzutów, skontaktował się z nami przedstawiciel AMD Polska. Firma dokonała autoryzowanego tłumaczenia oryginalnego oświadczenia. Treść brzmi następująco:

Opinie użytkowników są kluczową częścią tego, jak AMD przygotowuje znakomite produkty. Wasze uwagi jasno postawiły sprawę, że jest pole do poprawy na gruncie aktualizacji sterowników dla notebooków z procesorami AMD Ryzen™ Mobile zarówno tych wyposażonych tylko w procesor APU, jak i tych z dodatkowymi kartami graficznymi. Ważne jest, aby zrozumieć, że nasze sterowniki są zwykle dostosowane do specyfiki platform producentów OEM, więc wydawanie jednego generycznego sterownika dla układów graficznych w procesorach APU dla wszystkich mobilnych platform bazujących na układach AMD Ryzen mogłoby przynieść nie najlepszy efekt. Co zatem AMD może zrobić?Jesteśmy zdeterminowani, aby pracować z naszymi partnerami OEM, aby zwiększyć częstotliwość wydawania aktualizacji sterowników graficznych dla procesorów AMD Ryzen Mobile. Począwszy od 2019 roku naszym celem będzie umożliwienie producentom OEM dostarczania dwóch aktualizacji sterowników graficznych w roku i dotyczyć to będzie wszystkich systemów z procesorami AMD Ryzen Mobile. Z uwagi na to, że aktualizacje są ostatecznie w rękach firm OEM, to mogą występować różnice między platformami na tym polu, ale zależy nam na tym, żeby cel ten został jasno sprecyzowany zarówno dla nas, jak i naszych partnerów OEM. Aktualizacje te powinny być udostępniane do pobrania na poszczególnych stronach producentów urządzeń.Ponadto AMD będzie dalej badać sposoby dostarczania sterowników AMD Ryzen Mobile tak, aby było to zbieżne z aktualnie najnowszymi wersjami oprogramowania AMD. Kolejne informacje na ten temat zostaną opublikowane tak szybko, jak to będzie możliwe. Dziękujemy społeczności użytkowników sprzętu AMD za ich opinie na temat tego problemu. – AMD Polska
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.