Amerykański magazyn publikuje relację z meczu napisaną przez algorytm

Amerykański magazyn publikuje relację z meczu napisaną przez algorytm01.07.2016 14:50

Przy okazji rozmów na temat bezrobocia technologicznego czy rozwoju sztucznej inteligencji, częstym elementem są przewidywania co do konkretnych zawodów, w których w bliższej lub dalszej przyszłości ludzi zastąpić miałyby maszyny. Wśród tych typów często pojawia się zawód redaktora, dziennikarza. Cóż, artykuły pisane przez algorytmy i publikowane w dużych magazynach właśnie stały się faktem.

A to za sprawą decyzji Associated Press o partnerstwie z firmą Automated Insights, która zajmuje się rozwijaniem algorytmu Wordsmith. Ma on za zadanie generować tekst na podstawie skategoryzowanych wartości, dzięki łączeniu kolejnych elementów. Na pierwszy ogień poszło dziennikarstwo sportowe, a konkretniej relacja z meczu ligi bejsbolowej Minor League Baseball. Tekst został już opublikowany na łamach Casper Star Tribune.

Oczywiście relacja pozostaje skrajnie sucha, jednak trzeba zauważyć, że także wybór rozgrywek nie jest przypadkowy. Minor League Baseball to bowiem dość mało prestiżowa liga, w której rozgrywki prowadzą kluby farmerskie, czyli kluby będące podrzędne wobec zespołów grających w „pierwszoligowej” Major League Baseball. Faktem jest, że dotąd Casper Star Tribune w ogóle nie prowadziło relacji z Minor, trudno zatem mówić o tym, że jakikolwiek dziennikarz został zastąpiony przez maszynę.

Algorytm ma zatem nie tyle sukcesywnie automatyzować prace redakcyjne, co raczej dawać wydawcom możliwość poruszania tematów, które z różnych powodów nie są szczególnie ważne, niemniej mogą znaleźć czytelników. Oczywiście nie jest to pierwsza implementacja maszynowego redagowania tekstów, nawet sam Wordsmith znajduje już zastosowanie w marketingu, np. dzięki automatycznemu generowaniu opisów aukcji.

Relacja z meczu baseballowego nie jest jedynym powodem do rozmyślań dziennikarzy nad swoją przyszłością, w ostatnim czasie całe wydanie magazynu The Drum zostało zredagowane przez algorytm IBM-u, Watsona. Można go otrzymać za darmo, po pobraniu czasopisma.

Tymczasem w redakcji The Drum
Tymczasem w redakcji The Drum

Treści publikowane w The Drum dotyczą głównie wieści z branży marketingowej i taki też wymiar, stanowiący raczej ciekawostkę, ma współpraca z IBM-em. Watsonowi zlecono redakcję znacznie bardziej złożonych treści, niż relacja z meczu, co sprawia, że sam efekt trudno wciąż porównywać z ludzkimi autorami. Niemniej relacja z Casper Star Tribune ma już wymiar całkiem poważny i może zaspokajać ciekawość fanów Małej Ligi, którzy dotąd musieli szukać informacji o rozgrywkach w innym miejscu.

Źródło artykułu:www.dobreprogramy.pl
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.