Android 11 usprawni blokowanie spamu. Ale te proste rzeczy możesz zrobić już teraz

Android 11 usprawni blokowanie spamu. Ale te proste rzeczy możesz zrobić już teraz09.05.2020 14:40

Według YouMail w samym 2019 r. odebrano ponad 58 mld połączeń, w których odtwarzane są wcześniej nagrane wiadomości. Wiele z nich to natrętne reklamy lub oszustwa, grożące np. postępowaniem komorniczym czy zawirusowaniem komputera osobistego. Inne z kolei obiecują nagrody tylko po to, by pozyskać poufne dane. W celu ukrócenia tej praktyki Google Apple i rząd USA planują wprowadzenie nowych rozwiązań.

W ubiegłym roku prezydent Trump podpisał ustawę Traced Act, dwustronny akt prawny, który daje agencjom rządowym i organom ścigania więcej uprawnień do działania przeciwko osobom odpowiedzialnym na dzwoniące boty. Rozszerzone przepisy dotyczą przede wszystkim ścigania przestępców, zwiększa kary i wymaga od firm telefonicznych uwierzytelnienia połączeń i ustalenia, czy numer telefonu, który dzwoni, jest prawdziwy.

Operatorzy sieci komórkowych wykorzystują technologię SHAKEN/STIR do identyfikowania i blokowania połączeń spamowych, nie tylko w swoich sieciach, ale także między różnymi dostawcami. Apple dodał do iOS 13 funkcję, która pozwala wyciszać przychodzące połączenia z nieznanych numerów, a Android umożliwia przekierowanie podejrzanych połączeń do Asystenta Google, nim zadzwoni telefon.

Android 11 ma zaoferować kolejne ulepszenia funkcji blokujących spamerskie treści. Przede wszystkim poprawione zostaną algorytmy, których celem będzie wykrywanie niechcianych połączeń. Warto przy tym zwrócić uwagę, że nie ma możliwości zablokowania wszystkich automatycznych połączeń. Część z nich to wiadomości dotyczące kampanii politycznych, informacje komornicze oraz połączenia od organizacji charytatywnych i te nie będą filtrowane.

Część z nowych funkcji jest już dostępna dla smartfonów z linii Pixel. Mowa przede wszystkim o Google Call Screen, który pozwala przekierować połączenia na Asystenta. Niestety funkcja wciąż nie działa w języku polskim. Warto jednak sprawdzić, czy nasz operator nie udostępnia aplikacji, która pozwoli na filtrowanie połączeń z niechcianych numerów.

Jak ograniczyć spam telefoniczny?

O skutecznych sposobach na natrętnych telemarketerów pisał jakiś czas nasz kolega z redakcji WP Tech. Ale, jak poradzić sobie z botami? Niestety, najlepszą metodą jest po prostu nieodbieranie połączeń. Nie odbieraj połączeń z zablokowanych lub nieznanych numerów. Uważaj na połączenia, które wyglądają na lokalne - często "zwyczajnie" wyglądający numer jest wykorzystywany przez oszustów. Uważaj na pytania, na które można odpowiedzieć prostym "tak". Jeżeli przed rozpoczęciem połączenia lub w jego trakcie wymagane jest od ciebie naciśnięcie jakiegoś przycisku - rozłącz się Gdy odbierzemy połączenie i wejdziemy w interakcję z komunikatem głosowym, np. naciskając numer, spamerzy wiedzą, że nasz numer jest prawdziwy. Tym sposobem mogą sprzedać te dane dalej, a my staniemy się celem częstszych "ataków".

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.