Android 4.4 KitKat ma już 13,6% rynku, zagrożeń też przybywa

Android 4.4 KitKat ma już 13,6% rynku, zagrożeń też przybywa05.06.2014 12:53
Redakcja

Kolejny miesiąc to kolejne statystyki udziału poszczególnych wersji Androida na rynku mobilnym. Obserwując je z jednej strony widzimy to, czego można było się spodziewać, z drugiej jednak, niektóre zmiany wyraźnie zaskakują. Najważniejsza z nich to bardzo duży wzrost udziału najnowszej edycji 4.4 KitKat. O ile w kwietniu korzystało z niej 8,5% użytkowników, o tyle w maju było to już aż 13,6%. Pamiętajmy, że procenty te odnoszą się do milionów urządzeń.

Statystyki publikowane na oficjalnym blogu Google przeznaczonym dla developerów nie są oczywiście pełne. Nie zawierają one bowiem informacji o urządzeniach, na których nie ma zainstalowanych usług Google Play. Trzeba jednak przyznać, że taki sprzęt na pewno nie stanowi większości. Co odpowiada więc za taki wzrost udziału KitKata? Jednym z powodów są na pewno aktualizacje trafiające do niektórych urządzeń, bo w ubiegłym miesiącu nieco zeszłorocznych flagowców je otrzymało. Kolejnym powodem może być duże zainteresowanie modelami takimi jak HTC One M8 i Samsung Galaxy S5, które od razu otrzymujemy z najnowszym Androidem.

Jak wygląda dalsza część stawki? Wzrósł udział Androida Jelly Bean, choć tutaj zmiana dotyczy aż 3 gałęzi: pod kontrolą wersji 4.1.x znajduje się 29% urządzeń, na 4.2.x pracuje 19,1% z nich, a udział nieco nowszego Androida 4.3 to już tylko 10,3%. Widać wyraźnie, że aktualizacja ma miejsce, ale tylko w wypadku sprzętu, który już wcześniej pracował na dosyć wysokiej wersji. Inni o aktualizacjach mogą raczej zapomnieć, podobnie jak użytkownicy Ice Cream Sandwich (4.0.3-4.0.4 z udziałem 12,3%) oraz umierającego, lecz ciągle żyjącego Gingerbreada (Android w wersjach 2.3.3-2.3.7, udział na rynku aż 14,9%).

Udział poszczególnych zagrożeń. Dane Doctor Web.
Udział poszczególnych zagrożeń. Dane Doctor Web.

Czy aktualizacje mają aż tak duże znaczenie? Owszem, przede wszystkim chodzi przecież o bezpieczeństwo urządzeń, na których znajduje się coraz więcej danych osobistych użytkownika. O tym jaka jest skala problemu świadczy ostatni raport firmy Doctor Web – w maju zidentyfikowano ponad siedem milionów złośliwych lub nieautoryzowanych aplikacji. Dotyczy to nie znanych aplikacji, lecz ilości naruszeń bezpieczeństwa. Najczęstszymi ich sprawcami były moduły reklamowe, o których użytkownik nie było informowany (aż 26% wszystkich przypadków).

Poważnym problemem Androida są także boty SMSowe, które narażają użytkowników na dodatkowe koszty związane z usługami Premium. Raport mówi o tym, że tylko jedno zagrożenie Android.SmsBot.120.origin został wykryty na ponad 235 tysiącach urządzeń. Powodem jest często instalowanie aplikacji spoza oficjalnego sklepu. Wina leży także w lukach samego systemu, wspomniane aktualizacje są więc bardzo istotne i użytkownicy korzystający ze starszych edycji powinni się mieć na baczności – to ryzyko nie mniejsze, niż pozostawanie z Windows XP w wypadku pełnoprawnych komputerów.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.