Android: ktoś logował się w twoim telefonie? Teraz może cię szpiegować

Android: ktoś logował się w twoim telefonie? Teraz może cię szpiegować05.09.2021 12:56
Aplikacje w smartfonie z Androidem
Źródło zdjęć: © dobreprogramy | Oskar Ziomek

Użytkownicy Androida powinni z uwagą podchodzić do udostępniania swojego telefonu innym osobom. Jak zauważyli badacze bezpieczeństwa, ktoś kto raz logował się w danym urządzeniu z Androidem, może później sprawdzać jego lokalizację - mimo pozornego wylogowania.

Na specyficzną cechę Androida zwrócił uwagę Pieter Arntz z Malwarebytes, opisując sprawę na własnym przykładzie. Badacz pewnego dnia postanowił zainstalować aplikację ze Sklepu Play w smartfonie z Androidem swojej żony, a ponieważ był to program płatny, który kupił już przez swoje konto, zalogował się w telefonie swoimi danymi. Aplikację udało się pobrać, ale na koniec użytkownik nie wylogował się ze Sklepu Play.

Choć trudno uznać to za rozsądne (do błędu przyznaje się zresztą sam badacz), dzięki tej pomyłce na jaw wyszedł inny problem. Pieter Arntz równolegle analizował bowiem informacje zbierane o nim na osi czasu Map Google. Aplikacja zapamiętuje kluczowe punkty, w których bywa użytkownik, a w czasie nawigacji pełny przebieg trasy, by można było do nich wrócić w przyszłości. Badacz zauważył, że w jego historii zaczynają się pojawiać nietypowe miejsca.

Oś czasu w Mapach Google, Źródło zdjęć: © dobreprogramy | Oskar Ziomek
Oś czasu w Mapach Google
Źródło zdjęć: © dobreprogramy | Oskar Ziomek

Jak okazało się dzięki analizie sytuacji, Google pokazywał na mapie jednocześnie jego historię, jak i miejsca, które fizycznie odwiedza jego żona (choć na jej koncie Google funkcja osi czasu w Mapach była wyłączona). Gdy badacz ostatecznie wylogował się ze Sklepu Play w smartfonie żony, problem wcale nie zniknął.

Okazało się, że konto Arntza zostało automatycznie dodane do listy wszystkich kont w smartfonie, a wylogowanie ze Sklepu Play tego nie zmieniło. Równolegle jego konto Google zostało więc dodane w Mapach Google i szeregu innych aplikacji producenta, a następnie wykorzystane do automatycznej synchronizacji danych.

Badacz zgłosił swoje spostrzeżenia Google'owi, ale w tym momencie nie ma pewności, czy cokolwiek w tej sprawie się zmieni. Koniec końców nie mówimy w tym przypadku o luce w zabezpieczeniach, ale o nieintuicyjnym procesie zarządzania kontami w Androidzie i słabo widocznej informacji, że w telefonie zalogowanych jest kilka osób.

Użytkownik Androida, który nie interesuje się oprogramowaniem i w wyjątkowej sytuacji chce użyczyć swój smartfon znajomemu, by ten na przykład pobrał opłaconą aplikację, może później przeoczyć, że znajomy jest dalej zalogowany w urządzeniu. Prowadzi to do niespodziewanego "wycieku" danych i wymiany informacji o lokalizacji między niepowiązanymi (w przekonaniu użytkowników) smarfonami.

Zalogowani użytkownicy w Androidzie

Aby uniknąć problemów takich, jak opisany powyżej, po pierwsze należy unikać pożyczania swojego smartfonu innym osobom, ale jeśli jest to już konieczne - upewnić się, czy konto obcej osoby zostało usunięte z urządzenia, a nie na przykład jedynie wylogowane w Sklepie Play.

By to zrobić, należy odwiedzić ustawienia Androida, a w nich znaleźć kategorię Konta i kopia zapasowa i wybrać opcję Zarządzanie kontami. Na liście widać wszystkie konta powiązane ze smartfonem - warto ją przenalizować.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.