Aplikacja okradała użytkowników iPhone'ów. Co ciekawe, była dostępna w oficjalnym sklepie

Aplikacja okradała użytkowników iPhone'ów. Co ciekawe, była dostępna w oficjalnym sklepie21.11.2018 00:10

Oficjalny sklep z aplikacjami na iOS-a uważany jest za bezpieczniejszy od Google Play. To właśnie Google znacznie częściej zdarzają się wpadki ze szkodliwym oprogramowaniem. Nie oznacza to jednak, że App Store jest twierdzą, której murów ochronnych nie można obejść. Użytkownicy iPhone’ów mogli stracić kilkaset złotych po zainstalowaniu złośliwej aplikacji.

Serwis Niebezpiecznik opisał złośliwą aplikację, którą można było pobrać z App Store. Ponadto, była ona reklamowana na Instagramie, co miało jej zapewnić szybki wzrost popularności. Miała bowiem obliczać kaloryczność posiłków. Twórcy starali się nabrać użytkowników, że wystarczy zrobić zdjęcie, aby otrzymać dane o liczbie kalorii. Trzeba przyznać, że wybór Instagrama mógł okazać się naprawdę dobrym ruchem – serwis społecznościowy cieszy się sporą popularnością wśród osób, które starają się być „fit” i zdrowo odżywiać.

fot. niebezpiecznik.pl
fot. niebezpiecznik.pl

Podczas wyliczania kaloryczności posiłku, aplikacja wymagała trzymania palca na przycisku Touch ID. Nieświadomi użytkownicy ponadto otrzymywali komunikat, że dzięki wprowadzeniu linii papilarnych, otrzymają spersonalizowaną dietę. Skanowanie trwało aż 10 sekund. Oczywiście nie chodziło o dokładne pobranie wzorców z palca, tym bardziej, że Touch ID robi to poniżej sekundy. Celem było podsunięcie ekranu płatności – taki ekran pojawia się w iPhonie m.in. podczas płacenia w aplikacji. Wówczas wystarczy położyć palec na Touch ID, aby zrealizować płatność. Twórcy liczyli, że część osób nie zdąży zabrać palca, gdy nagle pojawi się wspomniany ekran.

Jeśli ktoś nie wykazał się odpowiednim refleksem, to z jego karty płatniczej podłączonej do iPhone’a, pobierana była opłata w wysokości aż 479,99 zł. Co z pewnością interesujące, aplikacja nie starała się ukryć, że pobiera opłatę wynoszącą kilkaset złotych. Dodatkowo wykorzystywała oficjalne API udostępniane przez Apple. Robiła to więc w identyczny sposób, jak wszystkie aplikacje.

Na szczęście, Apple sprawnie zareagował na zgłoszenie aplikacji. Została ona już usunięta ze sklepu App Store. Natomiast pobrane wysokie opłaty powinny niebawem wrócić na konta poszkodowanych osób. Jednak, jak zwraca uwagę Niebezpiecznik, nie zdecydowano się usunąć aplikacji ze smartfonów użytkowników. Dodatkowo, wciąż wyświetlany jest komunikat o pobieraniu płatności. Tym razem jednak „zaledwie” 4,99 zł. Gdzie trafiają pieniądze? Trudno określić.

Bezpiecznie mogą poczuć się użytkownicy iPhone’ów X i nowszych modeli. Apple zrezygnowało w nich z Touch ID wprowadzając skanowanie twarzy użytkownika Face ID. W celu dokonania zakupów należy dwukrotnie nacisnąć boczny przycisk, a następnie zeskanować twarz. Mechanizm jest inny, ale nie oznacza to, że w przyszłości nie zostanie wykorzystany przez twórców złośliwych aplikacji. Pozostaje więc mieć nadzieję, że firma z Cupertino nie zaliczy już podobnych wpadek.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.