Aplikacje freemium i gry free-to-play pod lupą KE

Aplikacje freemium i gry free-to-play pod lupą KE28.02.2014 14:49

Co rusz docierają do nas informacje o tym, że za pośrednictwem aplikacji freemium albo gry free-to-play ktoś mocno nadwyrężył sobie, czy to osobiście, czy z pomocą potomstwa, rachunek karty kredytowej. Problemowi przyglądają się regulatorzy w różnych krajach, w szczególności w Wielkiej Brytanii, a także Komisja Europejska, która na dywanik wezwała deweloperów i dystrybutorów, w tym Google i Apple. Wczoraj i dziś odbywają się posiedzenia w tej sprawie.

Inicjatorem przedsięwzięcia są obrońcy praw konsumentów z Danii, na spotkaniu będą obecni także reprezentanci Francji, Wielkiej Brytanii, Włoch, Belgii, Luksemburgu, Litwy oraz członkowie Consumer Protection Cooperation, którzy łączą siły na mocy Regulacji Ochrony Konsumentów z 2004 roku. KE powołuje się na badania firmy Distimo, która stwierdziła, że 80% przychodu ze sprzedaży aplikacji (8 miliardów euro rocznie) pochodzi z zakupów wykonanych z poziomu aplikacji. Co więcej, ponad połowa gier online na europejskim rynku promowana jest jako darmowa, ale kryje dalsze opłaty. Wiceprzewodnicząca KE, Viviane Reding, uważa, że rynek aplikacji w Unii Europejskiej ma ogromny potencjał, ale wprowadzanie klientów w błąd to fatalny model biznesowy. Komisarz Neven Mimica zwraca także uwagę na potrzebę lepszej ochrony dzieci i nastolatków, którzy stanowią lwią część odbiorców takich aplikacji i gier online.

Gra Six Guns
Gra Six Guns

Warto tu zaznaczyć, że z jakiegoś powodu oświadczenie prasowe KE traktuje aplikacje z możliwością dokonania zakupów i gry free-to-play identycznie, pomijając przy tym gry działające w tym modelu na platformy nieco mniej mobilne, jak PC i konsole. Nie jest jasne, czy one również są brane pod uwagę w rozmowach.

Komisja wyszczególniła kilka kwestii, które mają zostać rozwiązane. Przede wszystkim, gry promowane jako darmowe wprowadzają klientów w błąd, nie informując o prawdziwych kosztach zabawy. Koszty powinny być czytelnie przedstawione w całej okazałości. Żadne zakupy, opłaty czy też naliczanie opłat abonamentowych nie może być włączone w domyślnych ustawieniach aplikacji. Ponadto, gry nie powinny zawierać elementów wprost przekonujących dzieci, by kupiły przedmioty, bądź nakłaniające dorosłych, aby kupili przedmioty dla dzieci. Obowiązkiem dostawców powinno być umożliwienie klientom kontaktu w sprawie zakupów, na przykład przez specjalny adres e-mail.

Spotkania mają na celu przedyskutowanie powyższe kwestie, a także zaproponowanie rozwiązania. Brytyjscy regulatorzy antymonopolowi opracowali niedawno 8 zasad dotyczących gier i aplikacji freemium i prawdopodobnie ten ruch właśnie przekonał pozostałe kraje członkowskie do działania. Same zasady nie są odkrywcze i raczej przypominają twórcom, posługując się przykładami, że ich produkt musi przestrzegać praw chroniących konsumentów, niż narzucają na nich nowe obowiązki.

Takie postępowanie ma także przeciwników. Przypomnę tu, co mówił o decyzji Federalnej Komisji Handlu w sprawie zakupów w aplikacjach z App Store, jeden z jej członków. Joshua Wright jest zdania, że karanie Apple'a jest bezpodstawne i nie ma dowodów na to, że ktoś faktycznie ucierpiał, bo jego dziecko narobiło zakupów na iPadzie.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.