Aplikacje mobilne? Po trzydziestce głównie w domu

Aplikacje mobilne? Po trzydziestce głównie w domu25.05.2015 13:04

Największą zaletą smartfonów i aplikacji mobilnych miała być, jak nazwa wskazuje, mobilność oraz towarzyszące jej usługi lokalizacyjne. A jednak wciąż wielu użytkowników korzysta z nich niezgodnie z przeznaczeniem – przede wszystkim w domu.

Siłą smartfonów miał być kontekst. Urządzenia określają położenie użytkownika i na tej podstawie aplikacje podają istotne informacje, dotyczące najbliższej okolicy, pory dnia i konkretnego użytkownika. Potencjał takich rozwiązań jest ogromny, a jednak korzystanie ze smartfonów poza domem to wciąż rzadkość. Według badań Ericsson Consumer Lab, przeprowadzonych w kilku krajach europejskich, to domena przede wszystkim osób młodych, które nie skończyły jeszcze 30. roku życia.

Główną grupę użytkowników smartfonów na zewnątrz bądź w podróży stanowią osoby w wieku 15-29 lat. Wbrew pozorom najpopularniejsze w tej grupie wiekowej aplikacje nie służą do nawigacji czy poznawania okolicy. Najpopularniejszą aktywnością poza domem jest korzystanie z usług społecznościowych, słuchanie muzyki, a także granie i oglądanie filmów.

Sytuacja jest paradoksalna, ponieważ jakość łączy poza domem nie zadowala większości użytkowników. Zaledwie 13% biorących udział w badaniu jest zadowolonych z dostępu do Internetu podczas korzystania z mediów społecznościowych na zewnątrz. Oglądanie wideo zostało ocenione jeszcze gorzej. Zaledwie 1 na 10 użytkowników jest zadowolony z tego typu usług poza domem. W domu zadowolenie sięga odpowiednio 43% i 34%.

Co ciekawe, osoby do 30. roku życia są grupą, która najchętniej płaci za możliwość lepszego połączenia mobilnego z Internetem. Nie powinno to dziwić – w końcu korzystają z niego dużo intensywniej, niż starsi użytkownicy. Katarzyna Pąk, dyrektor do spraw marketingu i komunikacji w firmie Ericsson, twierdzi, że młodsi użytkownicy żyją mediami społecznościowymi i muzyką z Internetu bez względu na to, gdzie przebywają. Za poprawę jakości łączy w domu są skłonni zapłacić konsumenci w każdym wieku, a im lepsze łącza mają do dyspozycji, tym intensywniej z nich korzystają. Z wiekiem zainteresowanie Internetem spada i tylko niecałe 30% osób po sześćdziesiątce interesuje się polepszeniem łącza w domu, a mobilnego 11%.

Starsi użytkownicy także korzystają z aplikacji mobilnych na swoich smartfonach, ale robią to głównie w domu. Dom jest też miejscem, w którym użytkownicy często zmieniają urządzenia, przy czym wciąż najczęściej używane są komputery osobiste. W żadnym z krajów Europy smartfony nie są używane do korzystania z Internetu częściej niż PC, choć w Danii, Szwecji i Wielkiej Brytanii dzieli je niewiele. Brytyjczycy odznaczają się także zamiłowaniem do korzystania z tabletów.

Komputery wciąż dominują przy przeglądaniu Internetu, graniu, pracy czy robieniu zakupów. Jedynie w przypadku słuchania muzyki można mówić o zbliżonym wykorzystaniu PC i urządzeń mobilnych. Dzwonimy oczywiście najczęściej z telefonów.

Osoby po trzydziestce mniej intensywnie korzystają także z mediów społecznościowych, a poza domem smartfon służy im do bardziej tradycyjnych metod komunikacji – połączeń głosowych i SMS-ów.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.