Apple i Samsung idą do sądu (znowu). Amerykanie chcą 40 dolarów za każdego sprzedanego smartfona

Apple i Samsung idą do sądu (znowu). Amerykanie chcą 40 dolarów za każdego sprzedanego smartfona13.03.2014 18:48
Tomek Kondrat

Wielkimi krokami zbliża się kolejny proces między Samsungiem i Apple. Apple zarzuca Samsungowi pogwałcenie serii patentów zastosowanych w iPhonie 5. Zaplanowany na 31 marca proces może mieć dość ciekawy przebieg, a wszystko przez żądania Apple'a, który zamierza pobierać tantiemy od każdego sprzedanego smartfonu, sygnowanego nazwą Samsung.

W 2012 roku, Apple wygrało proces, na mocy którego na konto firmy miał wpłynąć miliard dolarów. Późniejsze procesy obniżyły jednak tę kwotę do niecałych 900 milionów dolarów. Z dokumentów, do jakich dotarł portal Ars Technica wynika, że amerykański gigant nie chce zadowolić się jednorazową płatnością i chce ściągać należności od Samsunga każdego roku. Bloger Florian Mueller, na którego powołuje się portal, twierdzi, że chodzi o pięć patentów: zunifikowane wyszukiwanie, synchronizację danych, przesunięcie ekranu celem odblokowania go, autouzupełnianie oraz wybierania numeru przez naciskanie ekranu. Przebieg przesłuchania jest dostępny jako transkrypcja na stronie blogera.

Miliard dolarów kary może być bardzo łagodnym wyrokiem, gdyż Apple planuje pobierać 40 dolarów opłaty za każdego smartfonu, sprzedanego przez Samsunga. Jak łatwo się domyślić, prawnicy Samsunga nie zamierzają zgodzić się na zaproponowane warunki, dlatego proces może ciągnąć się przez kolejne miesiące, a może nawet lata.

Apple był w podobnej sytuacji, gdy o łamanie patentów oskarżała go Motorola. Jednak w przypadku Samsunga, Amerykanie zastosować chcą zdecydowanie wyższe opłaty niż miało to miejsce z Motorolą. Dla porównania Samsung ma płacić 12,49 dolarów za patent, który wycenił na rzecz Motoroli na 60 centów. Prawniczka Apple'a, Rachael Krevans tłumaczy motywy swojego pracodawcy aspektami ekonomicznymi, czyli tym, że Samsung jest jednym z dwóch największych producentów smartfonów na świecie.

Samsung sprzedaje rocznie prawie 320 milionów smartfonów. Gdyby Apple otrzymywał 10% ceny każdego smartfonu, to rocznie Samsung musiałby płacić 1,28 miliarda dolarów za patenty. Microsoft, który również czerpie korzyści ze sprzedaży telefonów z Androidem, otrzymuje od 7,50 do 15 dolarów od wyprodukowanej jednostki. Jest to jednak opłata za cały zestaw patentów, a nie tylko pięć z nich. Według analiz Microsoft zarabia rocznie 2 miliardy dolarów dzięki Androidowi.

Zaplanowany proces nie obejmie patentów zastosowanych w Samsungu Galaxy S4 i iPhonie 5S, zatem roszczenia Apple'a mogą z roku na rok rosnąć. Długoterminowym celem amerykańskiej firmy jest zdetronizowanie Samsunga w produkcji telefonów komórkowych. Koreański gigant rok temu posiadał 27% udziału na rynku. Oby nie sprawdziło się stare powiedzenie — kto mieczem wojuje, ten od miecza ginie

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.