Apple ma problem z apkami. Masz iPhone'a? - musisz płacić drożej

Apple ma problem z apkami. Masz iPhone'a? - musisz płacić drożej29.06.2020 10:39
fot. Justin Sullivan/Getty Images

Apple to bardzo istotny gracz na rynku mobilnym. 900 milionów osób korzysta z iPhone'ów (oficjalne dane firmy z Q1 2019), a w krajach takich jak Stany Zjednoczone to iOS ma większość udziału. Niestety praktyki firmy, w tym wysokie marże na aplikacje, wywołują od dłuższego czasu frustrację, a skarżył się na to ostatnio m.in. Microsoft.

Teraz Wall Street Journal naświetlił inny proceder - uniemożliwianie zakupienia subskrypcji u producenta i zmuszanie do korzystania z płatności Apple. Za większe pieniądze.

Apple prowadzi monopol na subskrypcje. Trzeba płacić drożej

Sytuacja wygląda tak, że twórcy aplikacji nie mogą umieszczać w opisie oprogramowania linków, ani instrukcji, jak skorzystać z abonamentu w danej usłudze. W praktyce oznacza to, że aby np. skorzystać z subskrypcji do Spotify - trzeba płacić 30 procent drożej (są tutaj arbitralnie ustalone wyjątki, zależne od woli Apple). Jak podaje Wall Street Journal, zasubskrybowanie do usługi TIDAL przez aplikację na iOS kosztuje 12,99 dolara, kiedy przez stronę internetową lub na Androidzie jest to 9,99 dolara.

Co ciekawe, wyjątkiem jest tutaj Amazon, na który nie jest nałożona marża. To Apple decyduje, kto musi, a kto nie musi płacić marży i przechodzić przez ich system płatności.

Z kolei dla przykładu Google - poza USA - nie nakłada żadnej marży na jakiekolwiek abonamenty zakupione wewnątrz aplikacji - bez wyjątków. Nie wymusza także "jedynej słusznej metody płatności".

Co z tego wynika? Jest to niedobre dla konsumentów, deweloperów, ale bardzo korzystne dla Apple'a. Pomimo tego, że udziałowo iOS ma jedynie 14 proc. rynku, a reszta mobilek należy do Androida - współczynnik "monetyzacji" jest proporcjonalnie znacznie wyższy u Apple.

Sytuacja z App Store nie jest jednak całkowicie zła dla wszystkich deweloperów. Przez to, że współczynnik monetyzacji jest lepszy, początkowo deweloperzy mogą tyle nie zarabiać, ale z czasem może się im to opłacić. David Barnard, twórca 3 aplikacji w sklepie Apple przyznał, że zapłacił 700 000 dolarów opłat firmie przez 12 lat. Uznał jednak, że "było warto", bo nie musiał się martwić o prowadzenie strony internetowej, zarządzanie pobieraniem, podatkami, VAT-em, księgowością, itp.

Jakub Krawczyński

Ten dobry wynik monetyzacji Apple wynika między innymi z wymogu zapłacenia za aplikacje premium/subskrypcyjne od razu, przed tym zanim użytkownik z nich może skorzystać. Jeśli deweloperzy nie umieszczą opcji zapłacenia z góry przy zapisaniu się do serwisu, ich aplikacja może być zablokowana/niedopuszczona do sklepu.

Niektórzy deweloperzy mają dość przepychanek z Apple i celowo "psują" swoje aplikacje. Apple (jak i deweloperzy) jednak wtedy nie może nawet zakomunikować konsumentom, dlaczego pewne programy zniknęły/przestały działać.

Unia Europejska prowadzi obecnie śledztwo w sprawie praktyk Apple. Niedawno skargę na firmę złożyło Spotify, które uważa, że 30-procentowa marża daje niesprawiedliwą przewagę usłudzę Apple Music.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.