Apple zaszkodziło Facebookowi. Użytkownicy iOS nie chcą być śledzeni

Apple zaszkodziło Facebookowi. Użytkownicy iOS nie chcą być śledzeni08.05.2021 20:55
Źródło zdjęć: © Getty Images | Andrew Harrer/Bloomberg

Nowe zmiany prywatności dla użytkowników iPhone'ów w aktualizacji iOS 14.5 to złe wieści dla Facebooka. Najnowsze dane od firmy Verizon wskazują, że praktycznie nikt w USA nie pozwala śledzić swojej aktywności w celach reklamowych. Dla giganta social media może być to cios finansowy.

Funkcja App Tracking Transparency w iOS 14.5 pozwala użytkownikom blokować śledzenie ich aktywności przez aplikacje. Docelowo takie dane miałyby być wykorzystane w celu serwowania im spersonalizowanych reklam.

Domyślnie zbieranie informacji o nas przez aplikacje jest wyłączone. Aby umożliwić śledzenie – wymagana jest nasza świadoma zgoda.

Jak wynika z danych firmy Statista, Facebook zarobił za reklamy aż 86 miliardów dolarów w roku 2020. Zmiany opcji prywatności w iPhone'ach mogą znacznie utrudnić firmie uzyskiwanie dochodów na takim poziomie.

Jakub Krawczyński

wydawca/redaktor WP Technologie

Takie zmiany nie podobały się Markowi Zuckerbergowi na długo przed ich wprowadzeniem. Szef Facebooka już od dawna obawiał się, że zaszkodzi to jego firmie finansowo. Jego platforma nie będzie mogła dopasowywać tak dokładnie reklam dla użytkowników iPhone'ów. Na takie zachowanie pozwoliła jedynie garstka osób.

Dane o tym świadczące zebrała firma analityczna Flurry, które jest własnością koncernu Verizon. Z informacji skompilowanych przez Flurry, wynika, że zaledwie 4 procent posiadaczy iPhone'ów w USA włączyło funkcję śledzenia ich aktywności, aby uzyskiwać dopasowane pod ich zainteresowania reklamy.

To potężny cios dla Facebooka, który żyje ze sprzedawania spersonalizowanych informacji o użytkownikach reklamodawcom. Poza USA sytuacja jest dla giganta social media niewiele lepsza – 12 proc. osób zgadza się na zbieranie o nich danych.

Raport Flurry oparty jest na próbce 2,5 miliona użytkowników systemu iOS 14.5 z USA oraz 5,3 mln z reszty świata.

Facebook już zaczął reagować jakiś czas temu, próbując zastraszyć osoby korzystające z iPhone'ów z iOS w wersji 14.5. Zarówno aplikacja do portalu społecznościowego, jak również "siostrzany" Instagram zaczęły wysyłać powiadomienia o tym, by "wspomóc utrzymać Facebooka darmowym".

Firma Facebook, jak każdy inny deweloper aplikacji na iPhone'y, jest zobowiązana teraz powiadamiać posiadaczy smartfonów Apple, jakiego rodzaju dane zbiera o użytkownikach. Facebook jednak informuje o tym w taki sposób, jakoby przy odmowie przestałby być darmową aplikacją.

Co jednak nie ulega wątpliwości z tych najnowszych badań Flurry – ludzie cenią sobie prywatność, a to może negatywnie wpłynąć na dotychczasowy model biznesowy Facebooka i możliwość generowania przez niego dochodów.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.