Artykuły z gazet znajdziemy na Facebooku. Sieć chce przejąć ich wpływy

Artykuły z gazet znajdziemy na Facebooku. Sieć chce przejąć ich wpływy24.03.2015 15:00
Redakcja

Możliwe, że już za jakiś czas treści z ulubionych gazet przeczytamy nie na ich stronach, ale bezpośrednio na Facebooku. Społecznościowy gigant chce przekonać wydawców do współpracy i tego typu zabiegów. Część z nich jest jednak nastawiona do pomysłu sceptycznie – problemem jest zarówno zasięg odbiorców jak i zyski z reklam.

Testy usługi zaczną się w ciągu kilku miesięcy, trwają już rozmowy z potencjalnymi partnerami. Na razie wymienia się wśród nich The New York Times, BuzzFeed oraz National Geographic, ale niewykluczone, że do współpracy przystaną i inne firmy. Pomysł przewiduje publikowanie materiałów bezpośrednio na Facebooku, zamiast umieszczanie linku do strony zewnętrznej wydawcy. Twórcy sieci podkreślają, że uruchamianie osobnej strony to nawet kilka sekund oczekiwania, które może zniechęcić czytelnika, w szczególności a urządzeniach mobilnych. Mają rację, czy to może jednak opinie zupełnie przesadzone i nieprawdziwe?

Dla wydawców takie rozwiązanie wcale nie musi być zbawienne. Przeniesienie treści na Facebooka oznaczałoby zrezygnowanie z własnego medium i wprowadzenie pośrednika. To oczywiście uderzyłoby w zyski z reklam, co przedstawiciele Zuckerberga starają się nadrobić możliwością zarabiania z reklam na Facebooku. Możliwe jest również nawiązanie współpracy mającej na celu ulepszenie witryn i ich przyśpieszenie, aby wyeliminować opóźnienia. Aktualne modele zarabiania są jednak na tyle atrakcyjne, że wielu firmom nie śpieszy się z wprowadzaniem treści bezpośrednio do sieci społecznościowej – opłata subskrypcyjna za dostęp do materiałów i negocjowanie z reklamodawcami bez pośredników okazują się opcją bardziej opłacalną.

Na wiadomości nerwowo zareagowali pracownicy The Guardian, którzy stwierdzili, że wydawcy powinni bronić się przed wpływem Facebooka i zachować kontrolę nad reklamami dla siebie. Trudno dziwić się takim słowom – owszem, sieć jest jednym z największych dostawców informacji i intensywnie zajmuje się zagadnieniem big data, ale jak do tej pory współpraca była raczej szorstka. Zasięg treści publikowanych w serwisie jest niewielki, za jego zwiększenie trzeba oczywiście zapłacić. Wydawcy mogliby więc odnotować mniejszy niż do tej pory ruch, a na dodatek straciliby możliwość śledzenia użytkowników i personalizacji informacji dla nich. Teraz mogą i robią to, w grę wchodzą bowiem zbyt duże pieniądze, aby ktoś mógł pozwolić sobie na skrupuły.

W tym miejscu warto zadać sobie pytanie, czy tak naprawdę czytelnicy chcą tego typu zabiegów i czy szukają treści bezpośrednio na Facebooku? Sieć ta jest gigantyczna i ma według aktualnych informacji niemal 1,4 miliarda aktywnych użytkowników. Nie oznacza to jednak, że każdy z nich szuka na łamach serwisu informacji takich jak w gazecie. Dla wielu osób Facebook jest miejscem, w którym można w sposób łagodny i przyjemny, chwilowo obniżyć własny iloraz inteligencji i zająć się sprawami zupełnie błahymi. Algorytmy dopasowywania również pozostawiają wiele do życzenia i są sterowane nie zainteresowaniem użytkowników, lecz wpłatami wydawców. Sieć nie jest jednak wieczna i jej aktualna popularność wcale nie musi trwać wiecznie.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.