Asystent głosowy a obawy o prywatność. Niepokój jest zasadny, problem nie jest oczywisty

Asystent głosowy a obawy o prywatność. Niepokój jest zasadny, problem nie jest oczywisty25.04.2019 11:45
Niecała połowa użytkowników głosowych asystentów ma obawy o bezpieczeństwo (GettyImages)

Asystent Google, Amazon Alexa i inne urządzenia wykorzystujące głosowe asystenty powoli wkraczają w codzienność wielu użytkowników chętnie korzystających z elektronicznych gadżetów. Jak wynika z badań Microsoftu, większość z nich jest zadowolona ze sposobu, w jaki te rozwiązania ułatwiają wyszukiwanie informacji w sieci, ale niemała część martwi się o prywatność. Jak zwraca uwagę serwis TechCrunch, w wielu przypadkach obawy są uzasadnione.

Użytkownicy korzystający z możliwości rozpoczęcia dialogu z asystentem wyłącznie poprzez komendę głosową zwracają często uwagę na fakt, iż wiąże się to z koniecznością ciągłego nasłuchiwania otoczenia przez urządzenie. To oczywiście prawda, jednak co ciekawe, większe obawy związane z prywatnością powinien budzić etap analizy wypowiedzi użytkowników głosowych asystentów, który jest wykonywany przez ludzi, a nie algorytmy.

Popularność głosowych asystentów, źródło: Microsoft Voice report.
Popularność głosowych asystentów, źródło: Microsoft Voice report.

Nie chodzi oczywiście o bieżące działanie asystentów, ale o ich ulepszanie na przyszłość i analizę reagowania na konkretne polecenia. Niedawno ujawniono, że pracownicy Amazonu na bieżąco sprawdzają, w jaki sposób Alexa zareagowała na polecenia użytkowników, porównując odpowiedzi z treścią pytań. Jak wynika z raportu, pracownicy dysponują na tym etapie wyłącznie transkrypcjami, a nie samymi nagraniami.

Problem "podsłuchiwania" jest aktualny

Świeższe informacje sugerują jednak, że pracownicy Amazonu poza dostępem do transkrypcji, mogą mieć także wgląd w informacje o lokalizacji urządzenia, które pozwalają im poznać adres osoby korzystającej z Alexy.

Jak podaje Bloomberg, w pierwszej połowie kwietnia Amazon oświadczał, że jego pracownicy nie mają bezpośredniego dostępu do informacji, które pozwalałyby zidentyfikować konkretnych użytkowników. W najnowszych wypowiedziach pojawiają się już jednak nieco inne zapewnienia.

Dostęp do wewnętrznych narzędzi jest dobrze kontrolowany i jest przyznawany tylko ograniczonej liczbie pracowników, którzy wymagają tych narzędzi do szkolenia i ulepszania usługi, przetwarzając bardzo małą próbkę interakcji – tłumaczy Amazon. Nasze zasady surowo zabraniają pracownikom dostępu do danych klientów lub korzystania z nich z jakiegokolwiek innego powodu, a my stosujemy politykę zerowej tolerancji dla nadużyć naszych systemów.

Pracownicy mają dostęp do zaskakująco wielu danych

Redakcja Bloomberga informuje tymczasem, iż była świadkiem prezentacji, w której pracownik Amazonu był w stanie zlokalizować budynek właściciela danego urządzenia z asystentem na Mapach Google. Co istotne, wykorzystał do tego tylko te dane, którymi dysponuje na etapie analizy nagrania.

Większość głosowych interakcji dotyczy osobistych, głosowych asystentów, źródło: Microsoft Voice report.
Większość głosowych interakcji dotyczy osobistych, głosowych asystentów, źródło: Microsoft Voice report.

Inne obawy mogą dotyczyć etapu pierwszego uruchomienia nowego urządzenia przez klienta. Pracownik Amazonu donosi, że wówczas mniejsza grupa osób w centrum analizy danych ma dostęp do adresu i numerów telefonów, które użytkownik podał w systemie podczas rejestracji.

Jeśli użytkownik zdecydował się wyrazić zgodę na udostępnienie Amazonowi swoich kontaktów, te również pojawiają się w systemie, do którego mają wgląd pracownicy. Te dane są wykorzystywane podczas realizowania konkretnych poleceń, na przykład wykonania połączenia do wskazanej osoby z książki adresowej.

Prace nad bezpieczeństwem danych ciągle trwają

Wszystko wskazuje na to, że w kwestii bezpieczeństwa i dbałości o prywatność danych użytkowników głosowych asystentów, można jeszcze wiele zdziałać. Przykład Amazonu pokazuje, że nawet w centrach, gdzie badane są informacje z urządzeń zainstalowanych w domach klientów, dostęp do informacji przez pracowników jest łatwiejszy, niż mogłoby się wydawać.

Amazon Echo – jeden z domowych głośników z głosową asystentką Alexa, fot. materiały prasowe.
Amazon Echo – jeden z domowych głośników z głosową asystentką Alexa, fot. materiały prasowe.

Jak podaje Bloomberg, od czasu pierwszego raportu w tej sprawie z pierwszej połowy kwietnia, Amazon zdecydował się zaostrzyć zasady i dostęp do części informacji został odebrany niektórym z pracowników. Jeśli bez niego również są w stanie wykonywać swoją pracę równie skutecznie, można się tylko zastanawiać, dlaczego tego typu ograniczenie nie było wprowadzone od początku.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.