Ataki na Androida to coraz częstsze zjawisko. Nowy rekord może paść jeszcze w tym roku

Ataki na Androida to coraz częstsze zjawisko. Nowy rekord może paść jeszcze w tym roku15.11.2018 12:45
Szkodliwe aplikacje na Androida ciągle nie należą do rzadkości (depositphotos)

Analitycy bezpieczeństwa z firmy G DATA zwracają uwagę na wciąż nasilające się zjawisko szkodliwych aplikacji dostępnych na platformę Android. W tym roku, tylko do końca trzeciego kwartału zidentyfikowano już 3,2 miliona nowych próbek złośliwych programów, a to o 40 procent więcej w porównaniu do tego samego okresu w roku 2017 i niemal tyle samo, co w całym 2016. Jeśli ten trend utrzyma się do końca grudnia, bieżący rok okaże się rekordowy.

Jak zwracają uwagę specjaliści, taka liczba nowych próbek szkodliwych aplikacji oznacza, że każdego dnia złośliwe oprogramowanie rozpoznawane jest średnio prawie 12 tysięcy razy. Popularność szkodliwych aplikacji właśnie na Androida nie powinna być zaskoczeniem. Analitycy podają, że 8 na 10 osób korzystających ze smartfonów na świecie ma urządzenie właśnie z systemem operacyjnym Google'a. Jednym z głównych powodów, dla których skala zagrożenia jest niepokojąca są z kolei pomijane kluczowe aktualizacje bezpieczeństwa.

Liczba próbek złośliwego oprogramowania wciąż rośnie, źródło: materiały prasowe G DATA.
Liczba próbek złośliwego oprogramowania wciąż rośnie, źródło: materiały prasowe G DATA.

Specjaliści zwracają uwagę, że dobre zmiany w zakresie aktualizacji przynosi implementacja Projektu Treble. To nowe podejście do dostarczania łatek, które zadebiutowało wraz z Androidem 8 i pozwala producentom szybciej zapewniać wsparcie do swoich produktów. Niestety, ta zmiana w obliczu całego rynku jest wciąż mało zauważalna. Jak podkreśla G DATA, z Androida 8 korzysta tylko około 1 na 5 smartfonów, a nowszy Android 9 Pie trafił dotąd na mniej niż 0,1 procent sprzętów.

Kluczem do sukcesu ma więc być poświęcenie przez producentów smartfonów większej uwagi aktualizacjom. Jak podaje G DATA opierając się na raporcie technologicznym serwisu The Verge, zmiany w tym zakresie powinny być widoczne już niedługo, dzięki nowym zapisom w umowach Google'a z producentami urządzeń. Twórcy Androida zobowiązują się w nich dostarczać łatki co najmniej przez dwa lata od premiery sprzętu, w tym w pierwszym roku co najmniej czterokrotnie.

Zasady te nie mają jednak zastosowania do wszystkich modeli. Po pierwsze dotyczą tylko tych urządzeń, które pojawiły się na rynku po 31 stycznia bieżącego roku, a dodatkowo mają zastosowanie tylko do tych modeli, które zostały aktywowane przez co najmniej 100 tys. użytkowników. Oznacza to, że mało popularne smartfony mogą być aktualizowane rzadziej.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.