Automat, który pyta o kredyt. Wybierając "2" możesz stracić pieniądze

Automat, który pyta o kredyt. Wybierając "2" możesz stracić pieniądze30.06.2021 17:26
Uwaga na nową wersję oszustwa "na pracownika banku"
Źródło zdjęć: © PA Images via Getty Images | Victoria Jones - PA Images

Jeśli w najbliższym czasie odbierzesz telefon i usłyszysz automat, który pyta o kredyt, lepiej od razu odłóż słuchawkę. Okazuje się, że może to być kolejna odmiana znanego oszustwa "na pracownika banku". Jeśli dasz się nabrać, stracisz pieniądze.

Telefoniczne oszustwo "na pracownika banku" nie jest niczym nowym, jednak atakujący zdają się stale udoskonalać swoją metodę, by szybciej zyskać zaufanie potencjalnej ofiary. Jak zwraca uwagę Niebezpiecznik, ostatnio można się natknąć na 2 nowe odmiany tego samego ataku, z których jedna obejmuje wykorzystanie dzwoniącego automatu.

Jak wynika z relacji czytelników serwisu, którzy odebrali takie połączenia, zdarza się, że do danej osoby nie dzwoni od razu człowiek, który podaje się za bankowca. Można również odebrać telefon, po którego drugiej stronie będzie działać prosty automat.

Głos w słuchawce odczytuje krótki komunikat, z którego wynika, że wniosek o kredyt został rozpatrzony pozytywnie. By otrzymać kwotę, należy wcisnąć na klawiaturze "1", zaś by anulować wniosek - wcisnąć "2". Ta druga opcja to przekierowanie do rozmowy z człowiekiem, a od tego momentu atak przebiega w znany sposób, który opisywaliśmy wielokrotnie. Dostępne jest nawet nagranie z autentycznej próby oszustwa, z którym warto się zapoznać, by uniknąć podobnego problemu w przyszłości.

Streszczając schemat, dzwoniący podaje się za bankowca, który ma pomóc ofierze pozbyć się rzekomego kredytu lub skradzionych pieniędzy z konta. W rzeczywistości na koncie ofiary nie ma jednak na tym etapie żadnych podejrzanych transakcji, a to dopiero rozmowa z oszustem i wykonywanie jego poleceń doprowadzą do utraty pieniędzy. Jeśli ofiara zainstaluje w komputerze czy smartfonie aplikacje do zdalnego dostępu, w praktyce sama (rzecz jasna nieświadomie) przekaże dostęp do swojego konta w banku.

Niebezpiecznik zwraca także uwagę, że istnieje jeszcze jedna odmiana tego samego ataku. W tym przypadku dzwoniący nie podają się za pracownika banku, ale za pracownika Biura Informacji Kredytowej. Tutaj także chodzi o wywołanie zdziwienia rzekomo zaciągniętym kredytem, a później doprowadzenie do podania szeregu informacji o swoim koncie w banku.

Warto mieć na uwadze, że w obydwu przypadkach i niezależnie od dokładnej formy ataku, oszuści mogą dzwonić do swoich ofiar z autentycznych numerów telefonów banków.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.