Autonomiczne samochody mogą wyeliminować sygnalizację świetlną

Autonomiczne samochody mogą wyeliminować sygnalizację świetlną10.05.2017 11:34
Mariusz Błoński

Główną zaletą autonomicznych samochodów ma być zwiększenie bezpieczeństwa ludzi korzystających z dróg. Znacznie rzadziej wspomina się o tym, że powinny się one przyczynić również do znacznego zwiększenia płynności ruchu.Dotychczas jednak nie było jasne, na ile sprawniej może przebiegać ruch samochodowy w przyszłości. Oczywiście minie jeszcze wiele lat, zanim po drogach będą jeździły wyłącznie autonomiczne pojazdy. Już teraz wiemy jednak, jak wielkie może to przynieść korzyści.

Badacz z amerykańskiego Clemson University Ali Reza Fayazi zaprojektował zautomatyzowany system kontrolujący ruch na skrzyżowaniu czterech dróg. Jego zadaniem była kontrola prędkości nadjeżdżających samochodów tak, by pojazdy zatrzymywały się najrzadziej jak to tylko możliwe. Co interesujące, badacz dodał swój własny, prawdziwy samochód do symulacji.

Każdy z wirtualnych samochodów oraz samochód Fayaziego wysyłał dane o swojej lokalizacji do systemu sterującego skrzyżowaniem. Na tej podstawie dla każdego pojazdu system obliczał optymalny czas dojazdu do wirtualnej strefy bezpieczeństwa wokół skrzyżowania. Dane były przekazywane do pojazdów, które odpowiednio dostosowywały swoją prędkość. Samochód badacza nie był pojazdem autonomicznym, za jego kierownicą usiadł sam Fayazi i kierował się poleceniami komputera.

Connected Traffic Management for Autonomous Vehicles

Analizy wykazały, że skrzyżowanie pozbawione sygnalizacji świetlnej i sterowane opisanym powyżej systemem ma znacznie większą przepustowość, niż skrzyżowanie z sygnalizacją. O ile podczas godzinnej symulacji na tym pierwszym musiało zatrzymać się tylko 11 samochodów, to gdy do symulacji dodano standardową sygnalizację, w ciągu godziny zatrzymało się 1100 pojazdów. Jak obliczył Fayazi, przełożyło się to nie na znacznie wyższą płynność ruchu.

Oczywiście taki system będzie działał, gdy wszystkie pojazdy będą autonomiczne. Zanim jednak to nastąpi będziemy mieli do czynienia z ruchem mieszanym, obok siebie będą jeździły samochody autonomiczne i prowadzone przez ludzi. Ponadto na skrzyżowaniu trzeba też uwzględnić ruch pieszych. Fayazi obiecuje, że wkrótce rozpocznie prace nad systemem kierującym na skrzyżowaniach ruchem mieszanym.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.