Badania nad nowym algorytmem śledzącym. Korporacje na drodze do spieniężania nudy

Badania nad nowym algorytmem śledzącym. Korporacje na drodze do spieniężania nudy03.09.2015 14:03

W przyszłym tygodniu, podczas odbywającej się w Japonii konferencji UbiComp, grupa naukowców z barcelońskiego oddziału badawczego firmy Telefonica oraz Uniwersytetu w Stuttgarcie, zaprezentuje wyniki swoich prac nad algorytmem, który może wnieść wiele świeżości w kwestii śledzenia i uczenia się zachowania użytkowników. Twierdzą oni bowiem, że opracowali program zdolny do rozpoznawania znudzenia osoby korzystającej ze smartfonów.

Najbardziej pomocni w uczeniu algorytmu rozpoznawania ludzkiej nudy byli sami znudzeni. Pierwsza faza badań opierała się bowiem na skrupulatnym śledzeniu działań, które uczestnicy eksperymentu dokonywali za pomocą swoich smartfonów. W trakcie trwających 14 dni testów, w losowym momencie, za pomocą przygotowanej do tych celów aplikacji, proszono osoby badane o ocenę tego, w jakim stopniu są znudzone. Gdy użytkownicy oceniali swoje znudzenie wystarczająco wysoko, wówczas dane o aktywności z ostatnich kilku minut była zbierane, jako podstawę do stwierdzania nudy.

Wśród nich zauważono pewne prawidłowości, która mogą zostać poniekąd uznane ze definicję smartfonowej nudy. Mianowicie osoby, które określały się jako znudzone, mniej więcej z taką samą częstotliwością nawigowały pomiędzy aplikacjami. Ponadto stwierdzono, że prawdopodobieństwo tego, że użytkownik jest znudzony rośnie proporcjonalnie do czasu, jaki minął od ostatniego połączenia telefonicznego, nadejścia SMS-a czy wiadomości z komunikatora.

When Attention is not Scarce - Detecting Boredom from Mobile Phone Usage (UbiComp '15)

Ostateczną weryfikacją po zebraniu odpowiednich informacji miała być propozycja, która mogłaby zainteresować znudzona osobę. W momencie, gdy algorytm rozpoznawał cechy aktywności charakterystyczne dla znudzenia, w powiadomieniach pojawiało się zaproszenie do zapoznania się z artykułem opublikowanym na łamach popularnego humorystycznego serwisu BuzzFeed. Ponad 70% użytkowników, którzy ujrzeli komunikat, kliknęli na link przenoszący ich do artykułu.

Kwestia może się wydawać trywialna, jeśli jednak skuteczność algorytmu zostanie potwierdzona, może mieć to niebagatelne skutki dla przeciętnych użytkowników. Wystarczy wyobrazić sobie jakie możliwości reklamodawcom daje informacja, że użytkownik korzystający w smartfona jest w danej chwili znudzony, a zatem podatny na jakiekolwiek bodźce zewnętrzne. Skuteczność kampanii reklamowych może wzrosnąć w trudnym do wyobrażenia sobie tempie.

Oczywiście trudno zakładać, aby użytkownicy zgadzali się na śledzenie swojej aktywności przez specjalnie do tych celów napisaną aplikację, jak to miało miejsce w przypadku eksperymentów. Jeżeli jednak badania nad algorytmem zostaną zweryfikowane pozytywne, a może się to stać już podczas UbiComp, można spodziewać się, że program będzie elementem oficjalnych aplikacji dostarczanych przez największe korporacje, które po prostu zaczną zarabiać na znudzeniu swoich użytkowników. Z pełną treścią raportu można zapoznać się na stronie internetowej projektu badawczego Pielot.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.