Błąd bezpieczeństwa pozwala płacić kartą Visa bez podania kodu PIN

Błąd bezpieczeństwa pozwala płacić kartą Visa bez podania kodu PIN09.09.2020 11:41

Jeśli płacisz za coś kartą, zazwyczaj musisz podać kod PIN. Wyjątkiem są transakcje o niskiej wartości, w tym momencie w Polsce poniżej 100 zł. Jednak, jak ustalili badacze z ETH Zurich, błąd występujący we wszystkich kartach Visa pozwala to zabezpieczenie objeść. Przestępca może więc ukraść kartę, po czym do woli z niej korzystać.

Błąd dotyczy wszystkich współczesnych kart zbliżeniowych Visa, w tym Visa Credit, Visa Debit, Visa Electron oraz V Pay. Ponadto, zdaniem naukowców, może mieć zastosowanie w przypadku systemów Discover i UnionPay. Nie dotyka natomiast Mastercard, American Express oraz JCB, co zostało potwierdzone w praktyce.

Aktualizacja (09/09/2020 15:35): Jest oficjalne oświadczenie firmy Visa, z którego treścią możecie zapoznać się poniżej.

Visa poważnie traktuje wszystkie zagrożenia bezpieczeństwa płatności i docenia działania branży oraz środowiska akademickiego na rzecz poprawy bezpieczeństwa transakcji. Wyniki tego typu testów to dobra okazja do przypomnienia instytucjom finansowym o potrzebie wnikliwej oceny potencjalnych czynników ryzyka. Jednak warto pamiętać, że w rzeczywistości próba zdalnego sczytania i nieuprawnionego wykorzystania danych zapisanych na karcie okazała się niemożliwa do zastosowania przez osoby, które chciałyby dokonać transakcji oszukańczych.

Konsumenci nadal mogą ze spokojem korzystać ze swoich kart Visa. Dzięki wielowarstwowemu zabezpieczaniu płatności cyfrowych Visa utrzymuje liczbę transakcji oszukańczych na historycznie niskim poziomie nieprzekraczającym 0,1 procenta. Od niemal dziesięciu lat prowadzone są badania dotyczące różnych form symulowanych transakcji oszukańczych. W tym czasie nie było żadnych zgłoszeń dotyczących realnych zdarzeń tego typu.

Karty zbliżeniowe są bardzo bezpieczne. Poprzez zastosowanie takiej samej technologii zabezpieczeń jak EMV® Chip, karty zbliżeniowe są skutecznie zabezpieczone przed próbami dokonania transakcji oszukańczych za sprawą jednorazowego kodu, który zapobiega wykorzystaniu wrażliwych danych w nieuprawniony sposób.

Z pomocą sztucznej inteligencji nieustannie monitorujemy i oceniamy transakcje realizowane za pośrednictwem globalnej sieci płatniczej VisaNet, analizując ponad 500 unikalnych atrybutów ryzyka w ciągu około milisekundy. Pomaga to instytucjom finansowym szybko identyfikować i reagować na próby dokonywania transakcji oszukańczych. Dane NBP wskazują, że Polska plasuje się w ścisłej czołówce krajów UE o najniższym udziale transakcji oszukańczych.

Atak wykorzystuje zdolność terminali do pominięcia weryfikacji i przyjęcia poświadczeń z urządzenia konsumenckiego. Zaznaczmy, w podobny sposób działa Apple Pay. Posiadacze iPhone'ów nigdy bowiem nie wpisują PIN-u, a jedynie potwierdzają tożsamość poprzez Touch ID lub Face ID, czyli biometrię samego smartfonu.

Badacze odkryli, że protokół CVM (od ang. Cardholder verification method), który odpowiada za weryfikację tożsamości posiadacza, w przypadku zagrożonych kart nie jest jakkolwiek szyfrowany. Dzięki temu stworzyli aplikację na Androida, która niczym przekaźnik, pobiera dane z karty i wysyła do terminala jako uwierzytelnione. W efekcie przestępca może zapłacić dowolną kwotę bez znajomości kodu PIN, a to jeszcze nie koniec.

Wyłudzić przejazd taksówką

Wykryto także drugą podatność, tym razem pozwalającą wyłudzać niewielkie kwoty. Chodzi o sytuacje, w których terminal działa w trybie offline, a obciążenie konta płatnika odbywa się z opóźnieniem względem samej transakcji. Wtedy też karta wysyła do terminala szyfrogram, który zawiera dane niezbędne do ukończenia płatności. O ile jest poprawny.

Napastnik tymczasem ma możliwość modyfikacji rzeczonego szyfrogramu tak, aby płatność na terminalu została zaakceptowana, jednak bank nie mógł później obciążyć konta. Tu z kolei otwiera się pole do oszukiwania taksówkarzy, ulicznych sprzedawców i wszystkich innych korzystających z terminali offline. Co ciekawe, ten akurat błąd dotyczy ponoć również kart Mastercard, ale tylko tych najstarszych. Bieżące generacje nie są nim dotknięte.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.