Blaski i cienie mobilnej autoryzacji: Straciłeś telefon? Prześlij skan dowodu

Blaski i cienie mobilnej autoryzacji: Straciłeś telefon? Prześlij skan dowodu25.11.2019 13:12

Zwykło się sądzić, że mobilna autoryzacja to najbezpieczniejszy sposób ochrony prywatności. Nie zamierzam z tym dyskutować. Ale co w przypadku, gdy prawowity właściciel utraci dostęp do telefonu? Okazuje się, że procedury odzyskiwania tokena potrafią mieć niewiele wspólnego z bezpieczeństwem.

Sytuacja z życia wzięta. Weekend, impreza w wynajętym i ponoć zamkniętym lokalu, ze stolika w niewyjaśnionych okolicznościach znika mi telefon. Pech chciał, że w środku znajduje się karta SIM, z której korzystam od zamierzchłych czasów, przez co jest zarejestrowana jeszcze na moją mamę. Duplikat, owszem, wyrobić można, ale mama musiałaby pojawić się w salonie osobiście, a ja potem jechać ponad 100 km do rodzinnego miasta. Nie ma na to czasu.

Biorę nową umowę i nowy numer. I tu pojawia się problem: odzyskać dostęp do mobilnej autoryzacji w sytuacji, gdy nie jestem w stanie odebrać kodów weryfikacyjnych przesyłanych na numer stary.

Bank zdaje egzamin. Odbywa ze mną kilkuminutową rozmowę w celu potwierdzenia danych, pytając m.in. o numer PESEL, nazwisko panieńskie matki i adres zameldowania. Oczywiście dysponuje tymi informacjami już na etapie zakładania konta, więc ma bazę porównawczą i wszystko jest w stanie sprawdzić. Co innego w przypadku wszelkich usług typowo internetowych.

Skan dowodu osobistego, proszę

To żądanie, jakie kierują do mnie m.in. Facebook, a także Blizzard, operator platformy z grami Battle.net. Sprzeczne z prawem obowiązującym na terenie Polski. Ustawa o dokumentach publicznych z 22 listopada 2018 zabrania kopiowania dokumentów pod groźbą kary dwóch lat pozbawienia wolności. Ale amerykańskie korporacje zupełnie nic sobie z tego zakazu nie robią, a pracownicy ich działów wsparcia, choć polskojęzyczni, mają jedno tłumaczenie: takie procedury.

Procedury, które – jak zauważa w rozmowie z dobrymiprogramami dr Paweł Litwiński, mecenas z kancelarii prawniczej Barta Litwiński – są w dodatku kompletnie irracjonalne.

– Sprawdzenie dowodu służy do potwierdzenia tożsamości głównie na podstawie cech fizycznych – komentuje mecenas Litwiński. – Gdy człowieka nie widać, weryfikacja dokumentu traci sens – dodaje prawnik, zwracając jeszcze uwagę, że "skan może przecież przesłać każdy".

Tymczasem internetowi usługodawcy nie tylko łamią postanowienia RODO, których są zmuszeni przestrzegać działając na rynkach europejskich, ale także, jak widać, niczego nie weryfikują. – Wykorzystują nadarzającą się okazję, aby zebrać więcej danych – ucina nasz rozmówca. A ja, jakbym niewystarczająco cierpiał z powodu utraty telefonu, muszę do tego sprezentować korporacjom nieco danych. By nie utracić przy tym dostępu do zakupionych za paręset złotych gier.

Mobilna autoryzacja: tak czy nie?

W tym miejscu rodzi się oczywiste pytanie, czy warto z mobilnej autoryzacji w ogóle korzystać, skoro może się ona obrócić przeciwko użytkownikowi. Jasne, że warto. Stanowi efektywny sposób ochrony przed cyberzłodziejami, choć tradycyjnie plusom towarzyszyć muszą minusy, z których to jednak dobrze zdać sobie zawczasu sprawę. I stawiać zasieki tam, gdzie to uzasadnione.

Z drugiej strony na przykład platforma Steam pokazuje, że można zweryfikować czyjąś tożsamość bez kolekcjonowania dokumentów. Jak? Dostęp do konta odzyskałem przekazując operatorowi potwierdzenie przelewu za jedną z zakupionych w tamtejszym sklepiku gier. To metoda zarówno wiarygodniejsza z perspektywy administracji, jak i mniej inwazyjna dla użytkownika.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.