Blender: jak połączyć dwa obiekty?

Blender: jak połączyć dwa obiekty?03.08.2022 12:14
Jak połączyć dwa obiekty w Blenderze?
Źródło zdjęć: © dobreprogramy | Sebastian Barysz

Łączenie obiektów w programie Blender jest niezwykle łatwym procesem. Warto go opanować, ponieważ jest to niezbędny element podczas projektowania 3D.

Blender to otwarte, darmowe oprogramowanie, które umożliwia min. trójwymiarowe modelowanie, tworzenie animacji oraz renderowanie. Blender ma znacznie więcej zastosowań. Dość wspomnieć o wbudowanym module do kreowania rysunków 2D, jednak łączenie obiektów jest ściśle związane z modelowaniem 3D. Jak zatem połączyć dwa obiekty?

Blender: łączenie obiektów bez naruszania geometrii

Najprostszym sposobem na scalanie obiektów w Blenderze jest ich łączenie bez naruszania geometrii i można tego dokonać w Object Mode. Tu warto podkreślić, że jeśli nasz projekt wymaga połączenia więcej niż dwóch obiektów, to jak najbardziej jest to możliwe, ponieważ obowiązuje te same zasady. Aby rozpocząć, tworzymy obiekty, które chcemy scalić. W naszym przykładzie jest to cube oraz cylinder.

Obiekty w Blenderze można dowolnie przeskalować, obrócić i ostatecznie umieścić w dowolnym miejscu. Nie jest konieczne, aby nasze bryły miały ze sobą "kontakt", w tym przypadku jednak mają. Następnie, lewym przyciskiem myszy należy zaznaczyć pierwszy obiekt i - trzymając klawisz Shift - drugi. Teraz pozostaje użycie skrótu klawiszowego Ctrl+J. Obiekty zostały scalone.

[1/4] Tworzymy obiekty, nadajemy im nazwy, Źródło zdjęć: © dobreprogramy | Sebastian Barysz
[2/4] Obiekty można przeskalować, a następnie zaznaczyć, Źródło zdjęć: © dobreprogramy | Sebastian Barysz
[3/4] Skrót klawiszowy Ctrl+J scala obiekty, Źródło zdjęć: © dobreprogramy | Sebastian Barysz
[4/4] Powstał jeden obiekt, Źródło zdjęć: © dobreprogramy | Sebastian Barysz

Łącząc w Blenderze obiekty za pomocą funkcji Join, istotna jest kolejność zaznaczania obiektów. Ostatni z zaznaczonych obiektów (w tym przypadku był nim cube) to tak zwany Active Object. Co to oznacza? Poniższy przykład doskonale obrazuje zagadnienie.

Blender: obiekty przejmują właściwości od Active Object

By zobrazować problem, stworzyłem cube'a, na którym użyłem modyfikatora Subdivision Surface. Następnie obiekt został przeskalowany. Ponownie używam funkcji Join; cylinder zaznaczony jako pierwszy obiekt, a cube z modyfikatorem - jako drugi (ostatni), przez co Blender uznaje go za Active Object.

Po scaleniu okazuje się, że pierwszy zaznaczony obiekt przejął właściwości drugiego (ostatniego): przejął jego skalę, jego modyfikatory, nazwę oraz środek. Stąd cylinder ma dość niepokojący kształt, ponieważ n-gony "nie lubią" tego modyfikatora.

[1/3] Cube z modyfikatorem Subdivision Surface tworzy kulę, Źródło zdjęć: © dobreprogramy | Sebastian Barysz
[2/3] Ostatni wybrany obiekt przekazuje swoje właściwości, Źródło zdjęć: © dobreprogramy | Sebastian Barysz
[3/3] Rozwiązaniem jest zatwierdzenie modyfikatorów , Źródło zdjęć: © dobreprogramy

By nie dopuścić do takiej sytuacji, należy - przed scalaniem obiektów - zatwierdzić modyfikatory w Active Object, oraz "zaktualizować" skalę. W Blenderze najszybciej można to zrobić otwierając panel skrótem klawiszowym Ctrl+A i wybierając "Scale" (S), przy zaznaczonym obiekcie. Można też otworzyć panel boczny i wpisać ręcznie w każdej z trzech osi wartość 1. To samo tyczy się właściwości Rotation.

Blender: łączenie obiektów modyfikatorem Boolean

Opisana metoda to doskonałe rozwiązanie, gdy trzeba szybko i sprawnie połączyć dwa (lub więcej) obiektów w Blenderze. Jest to niezwykle przydatne w sytuacji, gdy "szkoda czasu" na edytowanie geometrii, bo obiekt może znajdować się na drugim planie i wszelkie niuanse i tak nie będą widoczne na renderze. Istnieje też metoda, dzięki której ingerujemy w geometrię. Mowa o modyfikatorze Boolean.

W tym przypadku po otwarciu Blendera i projektu należy aktywować modyfikator na wybranym obiekcie i - klikając na checkbox - wskazać drugi, dzięki któremu przeprowadzimy operacje boolowskie.

Wyróżniamy trzy: Intersect, Difference oraz Union. Interesuje nas ten ostatni, więc należy zaznaczyć Union, a na samym końcu zatwierdzić modyfikator. W tym przypadku łatwo dostrzec brzydkie cieniowanie w miejscu łączenia. Wynika to z tego, że obiekt został skopiowany; pierwowzór nadal istnieje, ale zduplikował się na potrzeby operacji.

[1/4] Modyfikator boolean pozwala łączyć obiekty i nie tylko, Źródło zdjęć: © dobreprogramy | Sebastian Barysz
[2/4] Union to jedna z trzech operacji boolowskich, Źródło zdjęć: © dobreprogramy | Sebastian Barysz
[3/4] Po zatwierdzeniu modyfikatora, obiekty zostały złączone, Źródło zdjęć: © dobreprogramy | Sebastian Barysz
[4/4] Boolean ingeruje w geometrię. Podgląd w Edit Mode, Źródło zdjęć: © dobreprogramy | Sebastian Barysz

Blender: łączenie obiektów za pomocą Bool Tool

Bool Tool to w pełni darmowy addon do Blendera, który usprawnia korzystanie z modyfikatora Boolean. Warto mieć go w swojej kolekcji dodatków. Jego działanie jest niezwykle proste. Wystarczy zaznaczyć pierwszy, a potem drugi obiekt i użyć skrótu klawiszowego Ctrl i + na numpadzie.

Tym sposobem modyfikator otworzy się samoistnie i ominie nas konieczność "przeklikania się" przez opcje. Jego przewagą jest to, że widzimy efekty w czasie rzeczywistym, bez jego wcześniejszego zatwierdzania. Przydatne szczególnie, gdy używamy opcji Difference.

[1/2] Darmowy addon Bool Tool usprawnia łączenie obiektów, Źródło zdjęć: © dobreprogramy | Sebastian Barysz
[2/2] Bool Tool "w akcji", Źródło zdjęć: © dobreprogramy | Sebastian Barysz

Jak widać, łączenie obiektów w programie Blender jest niezwykle proste. Należy jedynie pamiętać o pewnych zasadach i wiedzieć, jaki efekt chcemy osiągnąć.


Sebastian Barysz, dziennikarz dobreprogramy.pl

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.