Blokowanie ciasteczek to za mało, reklamodawcy mogą skorzystać z akcelerometru

Blokowanie ciasteczek to za mało, reklamodawcy mogą skorzystać z akcelerometru14.10.2013 13:29

Akcelerometr jest jednym z komponentów, które nie są niezbędne, ale bez którego smartfon czy tablet nie spełnią oczekiwań wielu użytkowników — czy to miłośników gier, czy osób korzystających ze smartfonu jako z zamiennika pedometru. Co więcej, w przeciwieństwie do odbiornika GPS, sieci komórkowej czy WiFi, nie mamy prostego sposobu na wyłączenie go, a wkrótce może się okazać, że będzie to wskazane. Według Hristo Bojinova, pracującego na Uniwersytecie Stanforda, akcelerometr również da się wykorzystać do identyfikacji i śledzenia smartfonów w Internecie.

Odkrycie Bojinova bazuje na spostrzeżeniu, iż, podobnie jak inne komponenty elektroniczne, każdy akcelerometr jest w przewidywalny sposób niedokładny. Oznacza to, że analizując podawane przez niego wyniki pomiarów, można znaleźć jego indywidualną, jednoznacznie określającą urządzenie sygnaturę. Ona z kolei może zostać wykorzystana w podobny do plików cookies sposób do śledzenia poczynań użytkownika w Sieci — wystarczy, że aplikacja uruchomiona w przeglądarce odnajdzie sygnaturę i zapisze ją w bazie (na przykład reklamodawcy).

Sposób działania jest podobny, ale nie identyczny. Przeglądarki dają użytkownikom możliwość usunięcia „ciasteczek” lub zablokowania możliwości zapisywania ich czy to z konkretnych domen, czy w ogóle. Ale w przypadku identyfikacji telefonu za pomocą odczytów z sensorów, przeglądarka nie ma możliwości zablokowania jej, a użytkownik może nie wiedzieć, że został właśnie dopisany do jakiejś bazy. Jedyny ratunek leży w odseparowaniu aplikacji od takich informacji.

Takie metody jednoznacznej identyfikacji urządzeń są przez Bojinova badane od ponad roku. W międzyczasie inne jego eksperymenty wykazały, że możliwe jest śledzenie urządzeń również na podstawie charakterystycznych zniekształceń fal podczas odgrywania i nagrywania dźwięków. Zespół z Drezna znalazł za to metodę identyfikacji urządzeń na bazie zniekształceń sygnału radiowego, wykorzystywanego do komunikacji.

Czy mamy się czego obawiać? Bojinov powiedział, że byłby zdziwiony, gdyby okazało się, że jeszcze nikt nie eksperymentuje z tymi metodami śledzenia naszych poczynań, czy to w Sieci na potrzeby reklamy, czy w szerszym zakresie przez służby specjalne. Reprezentujący Electronic Frontier Foundation Dan Auerbach jest zdania, że bitwa została już przegrana, gdyż technologie pozwalające na śledzenie bądź identyfikację urządzeń często nie pozwalają poznać, że zachodzi taki proces. Do tego przetwarzanie danych odbywa się gdzieś w infrastrukturze zewnętrznej, a nie na urządzeniu, więc niemożliwe jest zablokowanie tego procesu przez użytkownika.

Każdy sposób blokowania śledzenia czy identyfikacji skutkuje wynalezieniem nowej metody śledzenia. Zdaniem ekspertów tak będzie dopóty, dopóki model biznesowy firm świadczących usługi poprzez serwisy internetowe opiera się na dostarczaniu kierowanych reklam użytkownikom, więc na handlu naszymi danymi.

Źródło artykułu:www.dobreprogramy.pl
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.