Blokując autoodtwarzanie wideo, Google zepsuło dźwięk w przeglądarkowych grach

Blokując autoodtwarzanie wideo, Google zepsuło dźwięk w przeglądarkowych grach09.05.2018 13:04
Ucho z depositphotos

Google na poważnie wzięło się za walkę z automatycznym odtwarzaniemfilmów z dźwiękiem na stronach internetowych. Cel szczytny,nikt przecież nie lubi jak mu nagle w środku nocy któraś z kartzacznie hałasować. Sposób w jaki jednak deweloperzy Chrome’apodchodzą do tej walki dowodzi, że w ogóle nie zwracają uwagi naskutki uboczne. Wprowadzone przez nich zmiany zepsuły wiele webowychgier, przypominając, że HTML5 jest tylko papierowym standardem, awszystko i tak zależy od producenta przeglądarki.

Rosnące problemy z uruchamianiem wtyczki Flash w przeglądarkachsprawiły, że praktycznie wszystkie nowe powstające gry webowetworzone są w HTML5. To już nie taki problem jak w niemowlęcychczasach standardu, dostępne są narzędzia automatycznie generującekod i świetne silniki, takie jak Unity, Phaser, Pico-8 czyGameMaker. Przeniesiono też sporo klasycznych flashowych gier.Wszystko to jednak nagle przestało działać w Chrome 66. Może„przestało działać” to za mocno powiedziane, po prostu brakujew nich dźwięku. A co to za przyjemność grać bez dźwięku?

Problem tkwi w tym, jak Chrome obsługuje obiekty WebAudio. Poostatniej aktualizacji są one automatycznie spauzowane po załadowaniustrony. Dzięki temu nie usłyszymy nachalnego dźwięku z filmówładowanych w tle. Jednak oznacza to też, że webowe gry muszązrestartować uprzednio załadowane obiekty WebAudio, kiedy graczstartuje grę – i to nawet wtedy, gdy w grze nie było żadnegoautomatycznego odtwarzania dźwięku.

No dobrze, ale skąd twórcy gier mieliby o tym wiedzieć? Zdokumentacji… którą Google zaktualizowało dopiero w lutym br. Coprawda Google twierdzi, że informowałoo tym na swoim blogu deweloperskim we wrześniu 2017 r., ale jakodkryłAndi McClure, twórca jednej z popsutych gier, informacji o WebAudiow tym wpisie we wrześniu nie było – zostały dopisane wielemiesięcy później. Czy Google oczekuje, że ludzie będą śledzićzmiany w starych wpisach na firmowym blogu?

UPDATE: I said in this thread that I'd realized Google posted autoplay-block documentation of Sept 2017 and I just didn't see it. I checked https://t.co/KaGiKR9Aoz and ACTUALLY NO. THE WEBAUDIO BITS WEREN'T THERE IN SEPTEMBER THEY WERE EDITED IN LATER https://t.co/olqys9YT0E

— mcc (@mcclure111) May 7, 2018Większość nie śledziła, więc w konsekwencji gry przestałydziałać… chyba że akurat były hostowane na stronach z białejlisty Google’a. Trzeba bowiem wiedzieć, że automatyczneblokowanie dźwięku nie jest wcale tak bardzo automatyczne. Firma zMountain View wybrała około tysiąca witryn, na których największyodsetek użytkowników odtwarzał filmy z dźwiękiem. Na nich Chrome66 niczego nie blokuje. Jak słusznie podejrzewacie, pierwsze miejscena tej białej liście zajmuje YouTube. W końcu nie chcielibyśmy, by przeglądarka wyciszyła reklamy wideo z tego serwisu, prawda?

Dostosowanie gry do nowych wymogów najpopularniejszejprzeglądarki na świecie nie jest wielkim problemem od stronyprogramistycznej, powiedzmy że jest to 15 minut roboty. Powiedzmy…o ile deweloper ma dostęp do kodu źródłowego i serwera, na którymgra jest hostowana. Gry które zostały porzucone przez deweloperów,gry których nie ma jak zaktualizować wskutek braku dostępu doserwera, pozostaną w Chrome na zawsze „nieme”.

To osobliwy przypadek naruszenia otwartego standardu HTML5.Nowoczesne przeglądarki miały implementować go w jak najbardziejpoprawny sposób, tak aby pozwolić na poprawne uruchamianie webowegooprogramowania bez względu na to, co wydarzy się w przyszłości.Chyba jednak nie możemy mieć takich dobrych rzeczy. ProgramistaBenner Foddy, autor QWOP, jednej z popsutych gier, napisałdosadnie na Twitterze: to moment bez precedensu, w którymniewielki zespół twórców przeglądarki niszczy wielki zbiórdzieł kultury zbudowanych na otwartych standardach. Ciężko wskazaćw historii cokolwiek porównywalnego, cokolwiek z tak niewielkimmoralnym usprawiedliwieniem.

QWOP, jedna z najbardziej frustrujących gier webowych w historii, już naprawiona – ale ile naprawionych nie zostanie?
QWOP, jedna z najbardziej frustrujących gier webowych w historii, już naprawiona – ale ile naprawionych nie zostanie?

Flash Player był jaki był, ale trzeba sobie powiedzieć jedno:nie robił niespodzianek programistom. Na najnowszych wersjachodtwarzacza można wciąż uruchomić gry i multimedia stworzone wlatach 90. Na szczęście niezadowoleni z implementacji HTML5 wGoogle Chrome są dziś w lepszej sytuacji niż ci, którzy byli podkoniec lat 90 niezadowoleni z Internet Explorera – mogą śmiałosięgnąć po konkurencyjnego Firefoksa.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.