Bon na zakupy do Żabki o wartości 500 zł to przekręt. Nie podawaj swoich danych

Bon na zakupy do Żabki o wartości 500 zł to przekręt. Nie podawaj swoich danych08.06.2021 15:49
Fałszywy e-mail z wizerunkiem marki Żabka
Źródło zdjęć: © dobreprogramy | Arkadiusz Stando

Do skrzynek e-mail Polaków trafiają fałszywe wiadomości, w których ktoś wykorzystuje wizerunek sieci sklepów Żabka. W treści sugeruje, że dany adres e-mail został wybrany i ma szansę zostać nagrodzony bonem na zakupy w sklepie. To oszustwo.

Podczas przeglądania wiadomości w skrzynkach e-mail warto zwrócić szczególną uwagę na te otrzymane rzekomo od Żabki - i dzięki ostrożności nie dać się nabrać na przedstawianą w nich ofertę. Do Polaków trafiają bowiem spreparowane e-maile, w których ktoś sugeruje możliwość otrzymania bonu na zakupy w sklepie o wartości 500 złotych po odpowiedzi na 2 pytania.

Z treści wynika, że adres e-mail adresata (swoją drogą w samej wiadomości nie jest przytoczony wprost) został wybrany jako upoważniony do otrzymania bonu na zakupy. By go dostać, należy odpowiedzieć na dwa pytania dostępne na innej stronie - prowadzi do niej duży przycisk z czerwonym tłem. Jednak nic bardziej mylnego; link odsyła do strony stworzonej według znanego schematu, wykorzystanego wcześniej m.in. przez podszywających się pod markę Decathlon.

Strona "konkursu", o której Żabka prawdopodobnie nawet nie wie, Źródło zdjęć: © dobreprogramy | Oskar Ziomek
Strona "konkursu", o której Żabka prawdopodobnie nawet nie wie
Źródło zdjęć: © dobreprogramy | Oskar Ziomek

Organizatorem promocji nie jest w tym przypadku Żabka, ale amerykańska firma Global Data Leads LLC, współpracująca z pokaźną listą partnerów - firm zajmujących się telemarketingiem, którym zostaną przekazane dane wpisane wcześniej w formularzu. Oczekiwane jest między innymi imię i nazwisko, numer telefonu i adres zamieszkania.

Co ciekawe, lista zgód marketingowych jest przygotowana tak, że każda kolejna zaczyna się od symbolu gwiazdki, sugerując odwiedzającemu, że zaznaczenie danego wpisu jest obowiązkowe. Według regulaminu natomiast - opcjonalne, ale pewnie nie każdy zdecyduje się przebrnąć przez wiele stron zawiłych zapisów o pokrętnych zasadach zdobycia nagrody.

Finalnie, w regulaminie pisze się także o możliwości rozdania do 5 nagród na przykład pod postacią kart przedpłaconych o wartości do 2000 złotych. Choć na tym etapie nie jesteśmy w stanie jednoznacznie stwierdzić, że ostatecznie ktoś tych prezentów nie dostanie, powyższy zapis pozwala organizatorowi rozdać 0 nagród i dalej być w zgodzie z regulaminem, który - w przeciwieństwie do wcześniejszych zgód marketingowych - zaakceptować trzeba.

W praktyce zatem można się spodziewać, że żadna karta prezentowa do nikogo nie trafi, a całe przedsięwzięcie ma na celu wyłącznie wyłudzenie danych osobowych i przekazanie ich szeregowi firm zajmujących się marketingiem. Jeśli ktoś zdążył już wypełnić podobny formularz, powinien się spodziewać wzmożonej liczby telefonów od telemarketerów w najbliższej przyszłości.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.