Bring your own device, czyli jak zabić rynek PC?

Bring your own device, czyli jak zabić rynek PC?29.05.2013 16:16
Marcin Paterek

Debiut Windows 8, niewielka popularność komputerów z ekranami dotykowymi, nieznaczna różnica wydajności między starszymi a nowymi maszynami — eksperci wciąż nie są pewni, co jest powodem fatalnej sytuacji producentów PC. Wszyscy jednak zgadzają się, że tak słabych wyników rynek nie widział od lat. Nikogo więc nie powinno dziwić, że poszukiwanie winnych trwa.

Jeszcze do niedawna Bob O’Donnell z IDC uważał, że winę za obecny stan rzeczy ponosi m.in. Microsoft i jego rzekomo nietrafiona decyzja o zmianie interfejsu, która ma skutecznie odstraszać konsumentów od zakupu nowych komputerów. Analityk pogrzebał jednak nieco głębiej w statystykach i na ich podstawie wysnuł nową teorię — branża cierpi z powodu coraz powszechniejszego stosowania dewizy bring your own device (BYOD). Z danych zgromadzonych przez IDC wynika mianowicie, iż w firmach zatrudniających przynajmniej dziesięć osób, co czwarty pracownik z własnej kieszeni zapłacił za komputer, który wykorzystuje w obowiązkach służbowych. Urządzeń należących do pracowników jest znacznie więcej, niż nam się wcześniej wydawało. Myśleliśmy, że jest ich około 5-10 procent, tymczasem odsetek ten jest ponad dwukrotnie wyższy — przekonuje O’Donnell.

Nie byłoby w tym nic złego, gdyby pracownicy faktycznie kupowali nowy sprzęt. Kłopot jednak w tym, że według IDC osoby zatrudnione korzystają po prostu z posiadanych już komputerów. Co więcej, wydajność współczesnych jednostek jest na tyle duża, że jeden laptop sprawdza się zarówno w warunkach domowych, jak i w pracy, co z kolei eliminuje potrzebę kupowania osobnej maszyny dla któregoś z tych zastosowań. Ostatecznie odciążeni w ten sposób pracodawcy nie muszą zamawiać nowych komputerów, czego efekty widać gołym okiem. Analitycy konkurencyjnej agencji Gartner prognozują, że do 2017 r. blisko połowa firm na całym świecie przestanie kupować sprzęt dla pracowników.

Interesujące, że odejście od tradycyjnego modelu, w którym to właśnie pracodawca decydował o typie kupowanego sprzętu i instalowanego oprogramowania, jest ponoć chwalone przez samych pracowników, mogących wreszcie używać ulubionych narzędzi. Zatrudnieni cenią swoją własność, chcą z niej korzystać w pracy i móc decydować o tym, jakie programy będą im potrzebne — twierdzi O’Donell.

Rosnąca popularność zasady BYOD jest ponoć odpowiedzią na pytanie, dlaczego wciąż tak wiele firm odkłada na później aktualizację systemów i trzyma się 12-letniego już Windows XP. Na świecie wykorzystują one wciąż około 200 mln komputerów z tym systemem i nie zanosi się na to, by nastąpiła „przesiadka” na nowszą wersję. Zamiast tego firmy wymieniają tylko te komputery, które są niezbędne, natomiast w kwestii pozostałych rezygnują z masowych aktualizacji i zachęcają pracowników do korzystania z własnego sprzętu, tym samym przerzucając odpowiedzialność i redukując koszty.

Zmiana nastawienia pracodawców może mieć ogromny wpływ na kondycję całej branży. Jeszcze do niedawna IDC przewidywało, że w tym roku sprzedaż komputerów skurczy się o 1,3 procent. Jednak według obecnych prognoz będzie to aż 7,8 proc. w 2013 r. i kolejne 1,2 proc. w 2014 roku.

Źródło artykułu:www.dobreprogramy.pl
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.