CAPTCHA, która korzysta z empatii i uczy o prawach człowieka

CAPTCHA, która korzysta z empatii i uczy o prawach człowieka09.10.2012 19:20

CAPTCHA, czyli publiczny test Turinga, mający na celu zablokowanie automatów i umożliwienie przejścia dalej białkowym formom życia, w obecnym kształcie już jest zabezpieczeniem niewystarczającym. Szczególnie naukowcy z Uniwersytetu Stanforda lubują się w wymyślaniu metod na oszukiwanie testów — w zeszłym roku pokonali kilka popularnych typów CAPTCHA (poza reCAPTCHA), na początku tego roku poległ także mechanizm NuCaptcha. Trzeba więc kontynuować poszukiwania cechy, która nas od komputerów odróżni…

Na myśl od razu przychodzą emocję i aż dziw, że wcześniej nie mówiło się o zabezpieczeniu wykorzystującym empatię. Organizacja Civil Right Defenders, która walczy o prawa człowieka, postanowiła połączyć pożyteczne z pożytecznym i opracowała system bazujący na tym, jakie emocje wywołuje w internaucie opisana krótko sytuacja. Po pierwsze mamy więc zabezpieczenie, które powinno odfiltrować automaty, po drugie zaś akcję informacyjną. Opisane sytuacje to wzięte z życia przypadki łamania praw człowieka z całego świata, na bieżąco gromadzone przez organizację.

Na razie koncepcja dostępna jest tylko w języku angielskim. Powyższy przykład przedstawia się następująco: Serbska policja odwołała Paradę Równości w Belgradzie ze względu na groźby ekstremistów z grup prawicowych. Jak się z tym czujesz? Do wyboru mamy odpowiedzi: seksownie, spokojnie, okropnie. Drugi przykład pyta, jak się czujemy na myśl o tym, że wiceminister obrony Albanii chce, aby gejów bito kijami. Odczytanie odpowiedzi zostało komputerom utrudnione przez losowe kreski. Zestaw emocji jest wybierany losowo z bazy, mogą się nam trafić zarówno sceny nieprzyjemne, jak i budzące radość, nie wystarczy więc, że automat „nakarmimy” zestawem słów z bazy emocji — musi on jeszcze wiedzieć, czy ma szukać pozytywnej, czy negatywnej.

Niestety, zarówno jako zabezpieczenie, jak i jako narzędzie edukacyjne, projekt CRD w obecnym kształcie się nie sprawdzi, ale nie dlatego, że jest to system łatwy do obejścia przez automaty… chodzi o język. Przetłumaczenie opisów sytuacji przez narzędzia do automatycznych tłumaczeń po prostu się nie sprawdzi. Z emocjami pewnie sobie jeszcze jakoś poradzi ale kolekcja scenek będzie wymagać prawdziwych ludzi, bo pytania mają być tak formułowane, aby automat ich „nie rozumiał”. CRD ma jednak nadzieję, że uda się zgromadzić grupę deweloperów i tłumaczy, którzy będą nad tym mechanizmem pracować i że zyska on popularność.

Jeśli ktoś chce skorzystać z tego zabezpieczenia na swojej stronie, na stronie projektu znajdzie niezbędną dokumentację.

Źródło artykułu:www.dobreprogramy.pl
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.