Co tam jakieś Morele. Setki sklepów "zgubiły" właśnie dane milionów kart kredytowych

Co tam jakieś Morele. Setki sklepów "zgubiły" właśnie dane milionów kart kredytowych09.05.2019 07:00

Imiona, nazwiska, dane z kart płatniczych.105 sklepów z Europy i USA zostało ofiarą ataku grupy hakerów. Wśród nich jest co najmniej jedna polska firma

Podczas gdy w Polsce 2,5 mln rekordów wykradzionych z bazy Morele.net uchodzi za apogeum utraty danych, na Zachodzie nieznana jeszcze grupa crackerów stworzyła sobie prawdziwe eldorado. Z każdego ze 105 różnych sklepów wyprowadzili nie tylko bazy z nazwiskami i adresami e-mail, lecz karty płatnicze klientów.

Na trop złodziei wpadli badacze z firmy Qihoo 360. Jak twierdzą, atakiem zostały objęte sklepy zbudowane na silniku Magento. Crackerzy znaleźli sposób, aby wstrzyknąć sklepom złośliwy JavaScript, który poprzez domenę www.magento-analytics.com przekazywał wszystkie dane kart: numery, daty ważności, nazwiska właścicieli, kody CVV2. Tak oto obrabowali ponoć miliony osób. Niczego nieświadomych klientów co najmniej 105 sklepów, głównie w Europie i USA.

Pełna lista sklepów. Wśród ofiar ataku mogą być Polacy

Za najbardziej znamienny przykład podano King Two, amerykański sklep z akcesoriami dentystycznymi. Niemniej na liście zainfekowanych widnieje też znajomo brzmiąca domena alkoholeswiata.com, należąca do warszawskiej firmy o łatwym do odgadnięcia profilu.

Nie wiadomo, jak doszło do zainfekowania witryn. – Nie ma wystarczającej ilości danych, aby określić, w jaki sposób hakerzy zainfekowali strony internetowe sprzedawców [wstrzykiwali złośliwy JS, ale nie wiadomo, jakim dokładnie sposobem; w Magento może być nieznana luka – przyp. red.] lub jakie luki wykorzystali – mówi jeden z badaczy, cytowany przez "The Hacker News". – Pewnym jest tylko, że wszystkie zaatakowane sklepy korzystały z systemu Magento – dodaje, wskazując analogię.

Dowiadujemy się ponadto, że wykorzystana technika nie jest nowa. Pojawiła się wcześniej przy okazji ataków na karty MageCart, w podmiotach takich jak Ticketmaster, British Airways i Newegg. Spece nie chcą jednak wiązać obydwu spraw. Są przekonani, że stoją za nimi dwie różne grupy.

Administratorzy sklepów muszą uważać

Analizując domenę więcej nie ustalono. Została zarejestrowana w Panamie. Natomiast adres IP kierował do, odpowiednio: Arizony, Moskwy i Hongkongu. Ślady są dobrze zacierane.

Zważywszy na okoliczności, wszystkim administratorom sklepów zaleca się, aby korzystali z Content Security Policy (CSP). Czyli standardu bezpieczeństwa, który pozwala na zdefiniowanie, skąd witryna może ładować dodatkowe zasoby i jakie to zasoby mają być. To taka swoista "biała lista".

Byłem klientem któregoś ze sklepów. Co robić?

Klienci sklepów powinni jak najszybciej zastrzec karty i zmienić wszelkie hasła, które były podane na sklepowych kontach. Warto regularnie sprawdzać wyciągi z kart. Poszukując nieznanych transakcji. W takim wypadku pieniądze powinno udać się odzyskać, dzięki usłudze chargeback.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.