Co to jest test penetracyjny? Zabezpiecz swoją stronę przed wirtualnymi włamywaczami

Co to jest test penetracyjny? Zabezpiecz swoją stronę przed wirtualnymi włamywaczami11.10.2023 16:24
Testy penetrujące polegają na sprawdzeniu zabezpieczeń i wykryciu luk, celem ulepszenia systemu.
Źródło zdjęć: © Pexels

Cyberprzestępcy, czyli hakerzy, poszukują słabych punktów w systemach informatycznych, aby uzyskać nieautoryzowany dostęp do cennych informacji. Na szczęście istnieją narzędzia, które pomagają wychwycić te luki w zabezpieczeniach. Jednym z takich narzędzi jest test penetracyjny – swojego rodzaju "superbohater", który pomaga chronić naszą wirtualną przestrzeń.

Test penetracyjny – krótko i na temat

Wyobraź sobie, że twoja strona internetowa to solidna forteca, w której przechowujesz cenne skarby. Hakerzy są jak sprytne lisy, które chcą się włamać do tej fortecy i cię okraść. Tu z pomocą przychodzi test penetracyjny, czyli symulacja ataku tych lisów na twoją twierdzą. W wyniku tego działania będziesz wiedzieć, czy zastosowane zabezpieczenia mają sens i faktycznie pozwolą obronić się przed agresją.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Czy warto kupić laptop LG gram Style 16?

Dlaczego test penetracyjny jest ważny?

Spójrzmy na bezpieczeństwo od strony codzienności. Po to, by złodzieje nie mogli się włamać do naszych domów, stosujemy specjalne drzwi i zaawansowane zamki. To samo dotyczy stron internetowych czy aplikacji – trzeba stworzyć twardą tarczę, żeby hakerzy nie mieli łatwego życia.

Po to, by przeprowadzić test penetracyjny, specjaliści od bezpieczeństwa wcielają się w rolę hakerów i próbują znaleźć luki bezpieczeństwa w strukturach klienta. Przeszukują oni każdy zakamarek i symulują potencjalne zagrożenie. Później przekazują raport na temat niedociągnięć, który może posłużyć do zwiększenia zapory wobec cyberprzestępców.

Kiedy warto zrobić test penetracyjny?

Im częściej, tym lepiej. Zazwyczaj testy penetracyjne przeprowadza się w kilku sytuacjach. Sprawdzanie zabezpieczeń jest istotne podczas tworzenia nowych stron internetowych lub aplikacji – to właśnie wtedy najłatwiej wyłapać luki w systemach i załatać dziury.

Kwestia bezpieczeństwa ważna jest również podczas wprowadzania dużych i znaczących zmian dla struktury produktu. Kiedy pojawiają się nowe rzeczy, łatwo jest coś przeoczyć, właśnie dlatego eksperci od cyberbezpieczeństwa przeprowadzają testy penetracyjne, próbując przeniknąć przez zapory. Jeśli im się to nie uda, oznacza to, że robota została wykonana na medal.

Ostatni z popularnych scenariuszy przeprowadzania testów penetracyjnych to podejrzenie użytkownika. Z tym jest podobnie, jak w domu – gdy słyszymy dziwne szmery w okolicy późną nocą, lepiej jest zainwestować w alarm antywłamaniowy i sprawdzić wszystkie drzwi. Właśnie w ten sposób działają eksperci, których celem jest pomoc nam w zabezpieczeniu struktur sieciowych i systemowych.

Marcin Watemborski, dziennikarz dobreprogramy.pl

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.