Comarch świętuje 25 lat istnienia na rynku. Firma z Krakowa jest dziś obecna na całym świecie

Comarch świętuje 25 lat istnienia na rynku. Firma z Krakowa jest dziś obecna na całym świecie29.09.2018 19:20

Myśląc o największych i najlepiej rozpoznawalnych markach IT w Polsce, a także w Europie, nie sposób przejść obojętnie obok firmy Comarch. To producent systemów informatycznych, który zaistniał na rynku dzięki rozwiązaniom dla telekomunikacji, a dzisiaj w jego działalności bardzo ważny sektor stanowi oprogramowanie ERP, z którym dociera do setek tysięcy małych i średnich firm. Firma istnieje na rynku już od 25 lat i przez ten czas udało jej się nawiązać współpracę z wieloma partnerami z całego świata.

Ćwierćwiecze istnienia to świetna okazja do podsumowania dotychczasowych osiągnięć firmy, ale także wyzwań, które pojawiają się na co dzień i są nieuniknione, gdy oferowane usługi i produkty są wykorzystywane przez wielu klientów z rożnymi wymaganiami. Chociaż Comarch na początku składał się tylko z kilku pracowników, to od pierwszych dni kierowany jest przez prof. Janusza Filipiaka i dzisiaj skala działalności firmy jest nieporównywalnie większa, podobnie jak jej znaczenie w szeroko rozumianym sektorze IT, a stosunkowo od niedawna także na rynku urządzeń i usług w ramach Internetu Rzeczy i Machine Learning.

Comarch zatrudnia dziś ponad 5 tys. pracowników, wszystko zaczęło się na krakowskiej uczelni

Droga do sukcesu firmy sięga początków jej istnienia w 1993 roku. W październiku Comarch powstał w wyniku połączenia działalności gospodarczej EJ Filipiak z CCC Ltd. i w ten sposób zaczął zyskiwać pierwszych klientów. Siedzibą firmy staje się pokój 415 w budynku B5 Akademii Górniczo-Hutniczej w Krakowie, ale już w kolejnym roku podpisany jest pierwszy duży kontrakt. Comarch otrzymał wówczas zlecenie stworzenia systemu informatycznego na potrzeby Telekomunikacji Polskiej.

Comarch ma 25 lat. Na zdjęciu przecięcie jubileuszowej wstęgi podczas uroczystości w Krakowie.
Comarch ma 25 lat. Na zdjęciu przecięcie jubileuszowej wstęgi podczas uroczystości w Krakowie.

Przez kolejne lata znaczenie Comarchu na rynku stale rosło. W 1999 roku firma staje się pierwszym polskim partnerem Oracle, a rok później debiutuje na Giełdzie Papierów Wartościowych, rozpoczyna działalność w Stanach Zjednoczonych i równocześnie wraz z RMF FM tworzy portal Interia.pl. W następnych latach oferta i aktywność rozrastają się na tyle, że Comarch jest już obecny ze swoimi placówkami między innymi w Niemczech, Rosji, Panamie i Zjednoczonych Emiratach Arabskich, by docelowo dysponować oddziałami i spółkami łącznie w 54 krajach na całym świecie. Z kilkuosobowej firmy mającej swoje początki na krakowskiej uczelni, dzisiaj Comarch stał się korporacją zatrudniającą ponad 5600 osób i nic nie wskazuje na to, by liczby te miały przestać rosnąć.

Opisywane sukcesy i ugruntowana już pozycja na rynku nie oznacza, że Comarch rezygnuje z dalszego rozwoju. Wręcz przeciwnie, do stania się jedną z największych firm na rynku jest jeszcze długa droga: Oracle czy IBM to nie jest liga Comarchu. To są wielkie firmy, każda z nich zatrudnia powyżej 60 tys. osób, mają potężne przychody i dużą rozpoznawalność. My jesteśmy na początku tej drogi: powoli zaczynamy być znani, a klienci zaczynają cenić nasze usługi – komentuje prof. Filipiak zapytany o pozycję firmy na rynku w wywiadzie Tomasza Bitnera.

Już teraz wiadomo w jaki sposób Comarch będzie się dalej rozwijać. Znakomita większość przychodów firmy pochodzi ze sprzedaży własnych systemów informatycznych, ale co istotne, jej pozycja na rynku jest już na tyle ugruntowana, że o partnerstwa nie trzeba się obawiać. Współpraca jest możliwa między innymi z grupami bankowymi, telekomunikacyjnymi i handlowymi, których systemy obsługujące IT w najbliższych latach będą konsekwentnie przenoszone do chmury, gdzie łatwiej o złożone obliczenia niezbędne do działania nawet z pozoru mało skomplikowanego oprogramowania.

Ogólnoświatową rozpoznawalność zdobywano latami, portfolio produktów jest szerokie

W ofercie Comarchu znaleźć można oprogramowanie niezbędne praktycznie w każdej dużej firmie. Najlepiej rozpoznawalne systemy Comarch ERP w różnych odmianach znalazły swoje zastosowania w wielu polskich i ogólnoświatowych przedsiębiorstwach. Za granicą rozpoznawalność firmy budowana jest właśnie przez pryzmat konkretnych produktów, toteż te są dopracowywane zgodnie ze zmieniającymi się przepisami i potrzebami klientów.

Ogromnym obszarem inwestycji są więc teraz badania i rozwój (skrótowo określane jako R&D). Istotą jest nie tyle maksymalne zwiększenie produkcji i zaprezentowanie znakomitych wyników sprzedażowych już teraz, co rozsądne planowanie działań w taki sposób, by firma mogła istnieć i rozwijać się dalej w przyszłości. Celem nie jest więc gromadzenie środków, by imponować liczbami, ale stały rozrost struktur, co jest podstawą do rozwoju w przyszłości. Jak przyznaje prezes Comarchu, większą wartością jest dla niego sztab dobrze wynagradzanych informatyków, niż jednorazowy, wysoki zysk uzyskany w krótkim czasie.

Dotychczasowe wdrożenia systemów Comarchu obejmują wiele branży. O tym jak można zastosować konkretną wersję oferowanych systemów ERP można dowiedzieć się z oficjalnej strony. Ciekawe okazują się jednak także opublikowane filmy, które obrazują wdrożenia i praktyczne atuty zastosowania systemów ERP u konkretnych klientów z różnych branż.

Produkcja słodyczy z użyciem systemu ERP - Comarch ERP XL w MAJAMI

Po ich obejrzeniu przekonujemy się, jakie są realne korzyści i obszary zastosowań systemów klasy ERP krakowskiej firmy, która dotarła ze swoją ofertą oprogramowania do klientów z tak wielu branży na całym świecie.

Najważniejszy sektor to ERP, nowe wyzwania są codziennością

Chociaż obecna oferta Comarchu jest rozbudowana, firma nie chce na tym poprzestawać. Inwestycje we wspomniane badania i rozwój skutkują powstawaniem nowych pomysłów i wniosków, na bazie których oprogramowanie jest dalej rozwijane. Wiele dzieje się choćby w zakresie systemów ERP, które będą dalej rozbudowywane na potrzeby małych i średnich firm. Z każdą wersją w oprogramowaniu implementowane będą nowości czerpiące coraz więcej korzyści z usług chmurowych i związane z wykorzystaniem sztucznej inteligencji.

Badania prowadzone są między innymi w kierunku wdrożenia uczenia maszynowego. Pozwoli ono lepiej przetwarzać dane odczytywane wprost z aplikacji ERP, by w przyszłości przyczynić się do wnioskowania, na przykład na bazie danych o zachowaniu użytkowników. To jednak nie jedyny kierunek rozwoju. Do systemów ERP ma trafić także szereg innych rozwiązań przyczyniających się do automatyzacji pracy, także na bazie wiedzy eksperckiej.

Co ciekawe, stosunkowo od niedawna duże znaczenie ma rynek usług i urządzeń w ramach Internetu Rzeczy. Comarch tworzy rozwiązania, które są wykorzystywane nie tylko na własne potrzeby. Wytwarzane są moduły komunikacyjne, urządzenia medyczne i urządzenia IoT. Kierunkiem rozwoju jest w tym przypadku między innymi szeroko rozumiana ochrona zdrowia (i obszar nazywany ogólnie Smart Hospital), systemy inteligentnego pomiaru (Smart Metering) oraz bezpieczeństwo, w przypadku którego mowa między innymi o automatyzacji i rozwiązaniach tworzonych na potrzeby transportu i miast, czyli Smart City.

Nie ma zatem wątpliwości, iż choć 25-lecie działalności Comarchu to duże osiągnięcie i chwila na podsumowanie dotychczasowych sukcesów, to w dłuższej perspektywie jest to tylko jeden z punktów na drodze nieustannego rozwoju. Firma ma konkretny plan na przyszłość i już teraz tworzy rozwiązania, które w przyszłości pozwolą jej istnieć na rynku mimo docelowego przeniesienia wszystkich usług do chmury. Jeśli rozrost struktur będzie kontynuowany w co najmniej tak dobrym tempie jak teraz, przez kolejne 25 lat Comarch zrealizuje z pewnością masę interesujących projektów i będzie miał czym chwalić się przy okazji kolejnego jubileuszu.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.