Czy gruszka to też jabłko? Zdaniem Apple — tak

Czy gruszka to też jabłko? Zdaniem Apple — tak10.08.2020 14:29

Apple znany jest z tego, że lubi, delikatnie mówiąc, toczyć spory o własność intelektualną. Raz są one bardziej zasadne, innym razem – mniej. Teraz jednak mamy do czynienia z czymś, co trudno określić inaczej niż mianem absurdu. Chodzi bowiem o gruszkę, która prawnikom potentata w zbyt znaczącym stopniu przypomina kultowe jabłko.

Firma Prepear, bo to właśnie ona mimowolnie stała się bohaterem sporu, to malutki 5-osobowy startup, który zajmuje się tworzeniem aplikacji dietetycznych. Strzelam, że nikt by się nią przesadnie nie przejął, a prawdopodobnie w ogóle o niej nie usłyszał, gdyby nie pewien drobny fakt.

Otóż firma jako logo wykorzystuje jednobarwną gruszkę, co nie spodobało się prawnikom w Cupertino. Jak uważają, grafika w nadmiernym stopniu nawiązuje do logo Apple'a i domagają się jej natychmiastowej zmiany.

Do siedziby startupu wpłynęło pismo przedsądowe, w którym Apple grozi wytoczeniem pozwu pod zarzutem kradzieży własności intelektualnej.

Ale ambitny startup postanowił postawić się gigantowi. Przygotował obszerne oświadczenie, wskazując, że zaistniała sytuacja to próba wykorzystania wiodącej pozycji rynkowej do zastraszenia lokalnego biznesu. Rozpoczął także zbieranie podpisów pod petycją okazującą wsparcie. Treść dokumentu poparło już blisko 24 tys. osób.

Apple sprzeciwił się zgłoszeniu znaku towarowego dla naszej małej firmy Prepear, żądając zmiany naszego logo w kształcie gruszki, używanego do reprezentowania naszej marki w branży zarządzania przepisami kulinarnymi i planowania posiłków... Większość małych firm nie może sobie pozwolić na dziesiątki tysięcy dolarów, a tyle właśnie kosztowałaby walka z Apple

To nie pierwszy raz, gdy amerykańska spółka chce rozpoczynać spór sądowy o logo. Wcześniej wymusiła już zmianę znaku m.in. na niemieckim torze kolarskim Apfel Route i pewnej norweskiej partii politycznej. W tamtych przypadkach jednak osią niezgody było wykorzystanie jako głównego motywu jabłka, a tym razem pod ostrzałem znalazła się de facto gruszka.

Pół żartem, pół serio: całe szczęście, że prawnicy Apple'a jeszcze nie wzięli się za przemysł spożywczy, bo przypadkiem puścili by z torbami na przykład Braci Sadowników. W końcu też mają jabłka w logo.

Źródło artykułu:www.dobreprogramy.pl
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.