Czy Sign In with Apple jest bezpieczne? OpenID Foundation ma wątpliwości

Czy Sign In with Apple jest bezpieczne? OpenID Foundation ma wątpliwości01.07.2019 18:36
Czy Sign In with Apple jest bezpieczne? OpenID Foundation ma wątpliwości

Podczas tegorocznej konferencji WWDC Apple zaprezentował Sign In with Apple. To uniwersalny mechanizm logowania, który może zastąpić logowanie Facebookiem i kontem Google. Podczas prezentacji ten system prezentował się zachęcająco, ale czy jest bezpieczny w szerszym kontekście?

Jak działa Sign In with Apple

Metoda logowania opracowana przez Apple to częściowa implementacja OpenID Connect i OAuth 2.0. Logowanie zostanie wprowadzone w systemach iOS 13 i macOS Catalina (powinny ukazać się we wrześniu). Sign In with Apple pozwoli zalogować się z użyciem Apple ID wszędzie tam, gdzie autorzy aplikacji umieszczą przycisk logowania.

Sign In with Apple pozwala ukryć prawdziwy adres e-mail przed usługą. Dla każdej z usług można wygenerować osobny, losowy alias. Jeśli usługa będzie zbyt nachalna, można w każdej chwili wyłączyć stworzony dla niej adres. Ten mechanizm pochwalił nawet Google, mimo że to bezpośrednia konkurencja.

Ponadto do logowania można użyć hasła do swojego Apple ID, autoryzacji twarzą (Face ID) lub odciskiem palca (Touch ID). Obsługiwana jest dwustopniowa autoryzacja, a profil nie jest wykorzystywany do śledzenia aktywności użytkowników w aplikacjach. W aplikacjach w App Store przycisk Apple'a ma być umieszczany powyżej innych i musi być obecny, jeśli aplikacja obsługuje logowanie dowolnym profilem społecznościowym.

Sign In with Apple jednak może udostępniać dane

Podczas WWDC Craig Federighi prezentował logowanie Apple'a jako „łatwe logowanie zapobiegające śledzeniu”. OpenID Foundation wysłała do niego list otwarty, w którym przestrzega przed potencjalnymi zagrożeniami i utrudnieniami. Fundacja zbadała i skrytykowała system firmy Apple.

Sign In with Apple używa systemu OpenID Connect jako podstawy, ale nie jest z nim w pełni zgodny. OpenID Foundation przedstawiła listę różnic między wzorcem i Sign In with Apple. W oczach analityków to spora wada. Jest to też utrudnienie dla programistów.

OpenID Foundation zachęca Apple, by w pełni zaimplementował popularny i nowoczesny OpenID Connect z OAuth 2.0. Apple powinien zdecydować się na pełną kompatybilność i certyfikację. W ten sposób zapewni użytkownikom możliwość logowania się przez Sign In with Apple w wielu usługach, które obecnie się na to nie zdecydują.

To z kolei pozytywnie wpłynie na bezpieczeństwo użytkowników. Obecnie najważniejsza jest redukcja ponownego wykorzystywania loginów i haseł.

Firma Apple została też zaproszona do przyłączenia się do Fundacji. Jej członkami są już Google, Microsoft, PayPal i wielu innych. Wizerunkowo byłoby to świetne posunięcie, ale wątpię, by Apple się na to zdecydował. Gdyby chciał się tym chwalić, pochwaliłby się już na WWDC.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.