Czym jest szyfrowanie danych? Czy warto i jak szyfrować dane w firmie

Czym jest szyfrowanie danych? Czy warto i jak szyfrować dane w firmie02.11.2023 14:13
Szyfrowanie danych
Źródło zdjęć: © Adobe Stock

Szyfrowanie danych jest jedną z najskuteczniejszych broni w walce z cyberprzestępcami. Nawet jeśli nie uchroni firmy przed ich atakami, to może zniweczyć skutki teoretycznie udanej inwazji, doprowadzając do sytuacji, że to, co uda się wykraść cyfrowym złodziejom, nie będzie miało żadnej wartości.

Firmy przetwarzają coraz większe ilości danych, a wśród nich nie brakuje wrażliwych informacji, które powinny być odpowiednio chronione. Tego typu zabezpieczeniem jest właśnie szyfrowanie, sprawiające, że nawet olbrzymie bazy danych stają się całkowicie bezwartościowe w rękach tych, którym udało się je wykraść.

Czym jest szyfrowanie danych?

Mówiąc najprościej: szyfrowanie danych polega na takiej ich modyfikacji, by niemożliwe stało się ich odczytanie przez osobę, która nie jest do tego uprawniona (aby to zrobić, potrzebuje klucza deszyfrującego, do którego dostępu najczęściej chroni dodatkowe hasło). Najłatwiej jest to zrozumieć na przykładzie dokumentu tekstowego: czytelna treść w wyniku szyfrowania zmienia się w całkowicie niezrozumiały ciąg znaków.

Szyfrowanie zapewnia skuteczną ochronę w przypadku jakiejkolwiek próby odczytania danych przez nieuprawnioną osobę. Nie ma znaczenia sposób, w jaki złodziej dotrze do informacji – właściwa ochrona gwarantowana jest zarówno w przypadku cyberataku, jak i fizycznego uzyskania dostępu do komputera.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

W skrócie można ująć to tak, że szyfrowanie stanowi najprostszy sposób na zachowanie poufności danych. Da się to zrealizować dwiema metodami.

Metody szyfrowania danych

Można wyróżnić dwa podstawowe rodzaje szyfrowania danych. Najczęściej mamy do czynienia z szyfrowaniem programowym, polegającym na wykorzystaniu oprogramowania szyfrującego. To proste i tanie rozwiązanie, w którym klucz deszyfrujący jest ukryty za hasłem dostępu.

Niewątpliwym atutem szyfrowania programowego jest wysoka dostępność i bardzo niskie koszty realizacji. W przypadku, gdy firma znajduje się w posiadaniu wyjątkowo wrażliwych danych (na przykład medycznych lub finansowych), warto jednak pomyśleć o inwestycji w droższą, ale i zapewniającą większe bezpieczeństwo metodę, jaką jest szyfrowanie sprzętowe.

Szyfrowanie sprzętowe wykorzystuje klucze deszyfrujące generowane przez konkretne urządzenie. To standard w przypadku stacjonarnych i przenośnych komputerów biznesowych czy topowych serii smartfonów i tabletów.

Jak szyfrować dane w firmie?

Obie metody szyfrowania danych mają swoje plusy i minusy. W każdej firmie trzeba samodzielnie podjąć decyzję o tym, który sposób będzie lepszy. Szyfrowanie sprzętowe jest droższe, ale też bardziej zaawansowane. Z kolei szyfrowanie programowe jest bardziej przystępne i można je zrealizować na dowolnym sprzęcie przy użyciu niedrogiego lub nawet bezpłatnego oprogramowania.

W przypadku danych przetwarzanych przez organizacje, warto zadbać o szyfrowanie na kilku poziomach. Zacząć można od zatajenia w ten sposób pojedynczych rekordów w bazach danych. Następnie przejść do szyfrowania poszczególnych plików i katalogów. Dopełnieniem całości może być natomiast szyfrowanie całego dysku.

Czy warto szyfrować dane?

Odpowiedź na tak zadane pytanie może być tylko jedna: zdecydowanie warto. To metoda, która zapewnia skuteczną ochronę informacji przed nieuprawnionym dostępem. Sprawia, że nawet wykradzione dane pozostają zabezpieczone. To efektywny sposób na to, by maksymalnie utrudnić przestępcy uzyskanie wglądu w to, co go interesuje – bez klucza praktycznie niemożliwe będzie poznanie prawdziwej zawartości plików.

Szyfrowanie danych zapewnia skuteczną ochronę w wielu różnych sytuacjach. Nawet wtedy, gdy cyberprzestępca stosuje zaawansowane metody z wykorzystaniem socjotechniki. Szyfrowanie chroni także dane na komputerach, które mogą zostać fizycznie skradzione lub pozostawione bez opieki w miejscach publicznych.

Samo szyfrowanie danych nie wystarczy

O ile szyfrowanie jest całkiem skuteczną metodą ochrony danych, samo w sobie może nie wystarczyć. Sytuacja, w której złodziej wykrada coś z firmy, ale okazuje się to bezwartościowe, nie jest wszak idealna. Zdecydowanie bardziej pożądanym scenariuszem jest ten, w którym złodziej w ogóle niczego nie był w stanie wykraść. I do takiej sytuacji należy dążyć. W jaki sposób?

Przede wszystkim należy zadbać o odpowiednie zabezpieczenia całej firmowej infrastruktury informatycznej. Poszczególne urządzenia powinny być chronione sprawdzonym oprogramowaniem antywirusowym, a zainstalowane programy (jak i sam system operacyjny) – na bieżąco aktualizowane, by uniknąć ryzyka wykorzystania przez cyberprzestępców niezałatanych luk. Warto też wdrożyć odpowiednie procedury i – na przykład wykorzystując VPN – utrudnić przedostawanie się poufnych informacji poza służbowe komputery i sieć firmową.

Zawsze dobrym pomysłem są też regularne szkolenia pracowników. Należy uczyć ich i przypominać im najważniejsze zasady dotyczące cyberbezpieczeństwa. Często bowiem to właśnie pracownicy stanowią najsłabsze ogniwo całego systemu wymiany informacji i ochrony danych w przedsiębiorstwie.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.