Decyzja KE w sprawie monopolu Google: prawie 2,5 miliarda euro grzywny

Decyzja KE w sprawie monopolu Google: prawie 2,5 miliarda euro grzywny27.06.2017 14:16

Komisja Europejska podjęła ostateczną decyzję w sprawie zarzucanych Google'owi manipulacji wynikami wyszukiwania. Rekordowa grzywna spodziewana była już od pewnego czasu, jednak jej faktyczna wysokość prawdopodobnie przerosła oczekiwania większości: Google ma zapłacić ponad 2,42 miliarda euro kary za praktyki, w efekcie których kolejność witryn i ofert w wynikach najpopularniejszej na świecie wyszukiwarki, nie jest ustalana sprawiedliwie, promując przede wszystkim produkty samego Google.

Margrethe Vestager, konferencja prasowa Komisji Europejskiej w sprawie Google
Margrethe Vestager, konferencja prasowa Komisji Europejskiej w sprawie Google

Dodatkowo konieczna będzie także zmiana algorytmów indeksujących i oceniających strony. Na wywiązanie się z postanowień przewidziano 90 dni i jeśli w tym czasie Google nie podoła zadaniu, będzie musiało liczyć się z kolejnymi karami pieniężnymi. Według Komisji Europejskiej sprawa nie pozostawia cienia wątpliwości, a firma na wymierzoną karę w pełni zasługuje. W informacji prasowej wystosowanej przez KE przeczytać możemy między innymi słowa Margrethe Vestager:

To, co zrobiło Google jest nielegalne w świetle unijnych przepisów antymonopolowych. Nie pozwoliło innym firmom na konkurowanie, a co najważniejsze, uniemożliwiło Europejczykom dokonywania rzeczywistych wyborów usług i pełnych korzyści jakie płyną z innowacji.

Google rozważa odwołanie

Na oficjalny komentarz do decyzji KE ze strony Google nie trzeba było długo czekać. Firma nie zmienia zdania odnośnie swoich praktyk, uważając je za korzystne z punktu widzenia użytkowników. Powołując się na własne statystyki, Google zwraca uwagę, iż internauci chętniej korzystają z łączy kierujących do konkretnych produktów, niż innych stron, gdzie konieczne jest ponowne wyszukiwanie.

Robiąc zakupy online użytkownicy chcą znaleźć interesujące ich produkty szybko i łatwo. Reklamodawcy chcą te same produkty promować. Dlatego Google wyświetla reklamy produktów, łącząc użytkowników z tysiącami dużych i małych sprzedawców, w sposób, który jest korzystny dla obydwu stron.

Wyraźnie zwraca się więc uwagę na to, że będące ulepszoną wersją reklam sprzed dekady linki bezpośrednie do sklepów, są funkcją przez użytkowników pożądaną. W odpowiedzi na zarzuty odnośnie faworyzowania własnej firmy, wiceprezes Kent Walker informuje natomiast, że kolejność elementów na stronie wyników wyszukiwania jest efektem ciężkiej pracy i stałej innowacji, opartej na informacji zwrotnej od użytkowników.

Będąc przekonanym swoich racji, wiceprezes wspomina na koniec o rozważanym przez Google odwołaniu od decyzji KE i nadziei na kolejne spotkania, podczas których Google będzie mogło ponownie przedstawić swoje argumenty.

Źródło artykułu:www.dobreprogramy.pl
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.