Demolka w Google Play – deweloperzy zgłaszają spadki liczby pobrań nawet o 95%

Demolka w Google Play – deweloperzy zgłaszają spadki liczby pobrań nawet o 95%01.07.2018 19:28

Mogłoby się wydawać, że jednym z największych problemów, z jakimi boryka się sklep Google Play jest duża ilość szkodliwego oprogramowania i fałszywych aplikacji, jakie wciąż przedostają się przez mechanizmy Google Protect. Mimo że korporacja z roku na rok chwali się kolejnymi udoskonaleniami algorytmów i skracaniem czasu reakcji na zgłoszenia, to wciąż od czasu do czasu Google Play zamiast być oazą spokoju dla użytkowników Androida – staje się wektorem ataku.

To jednak tylko jeden z problemów, a być może nie najważniejszy. Nie zraża on bowiem deweloperów, którzy chcą uczciwie dostarczać w pełni funkcjonalne i mniej lub bardziej przydatne aplikacje mobilne. Problem w tym, że im także w ostatnim czasie Google dało popalić. W wyniku wciąż bliżej nierozpoznanych błędów w aktualizacji algorytmów wyszukiwania i sugerowania aplikacji, deweloperzy odnotowują w ostatnim czasie katastrofalne spadki liczby pobrań. Nie sposób chwalić także reakcji korporacji, która ogranicza się do lakonicznych, niemal automatycznych odpowiedzi.

Spadek liczby pobrań po nieszczęśliwej aktualizacji Google Play.
Spadek liczby pobrań po nieszczęśliwej aktualizacji Google Play.

Naszą uwagę na ten problem zwrócił Mirosław, który od 2012 roku zajmuje się rozwijaniem aplikacji mobilnych jako niezależny programista. Mniej więcej od 19 czerwca zaczął on napotykać w statystykach pobrań poważne spadki, czym nie omieszkał podzielić się ze społecznością. Szybko okazało się, że deweloperzy skupieni między innymi na forach silnika Unity czy xda-developers, napotykają podobne problemy. W ekstremalnych przypadkach liczba pobrań w ciągu zaledwie paru dni spadła nawet o 95%. A to, jak wskazuje Mirosław, wiąże się z ogromnymi stratami:

Aby apka była w TOP5 w swojej kategorii w większości państwa na świecie to proszę mi uwierzyć - potrzeba dużo pracy w to włożyć. Mogę powiedzieć, że taki spadek pobrań jest niemalże wprost proporcjonalny do strat finansowych czerpanych (w moim przypadku) przede wszystkim z reklam. Dla wielu małych firm jest to bardzo duży cios i jeśli sytuacja się utrzyma to przestaną być wypłacalni dla swoich pracowników. Większość developerów jawnie mówi o spadkach rzędu 80-95%.

Gdzie leży problem? Przede wszystkim po 19 czerwca zaczęli odnotowywać zmiany w systemach polecania aplikacji, konkretniej sugerowania na podstawie aktualnie przeglądanej pozycji. Oczywiście samo nasuwa się, że takie działanie Google nie jest dziełem przypadku i stanowi jakąś formę pozycjonowania w sklepie. Jak jednak ustalili będący ze sobą w kontakcie deweloperzy, problemy dotykają nie tylko niszowych aplikacji, ale także pozycji z setkami tysięcy pobrań dziennie i średnią ocen przekraczającą 4,5.

Ale fakt jest taki, że ich polecenia aplikacji w sekcji „podobne” są po prostu błędne. (…) Aplikacja dla najmłodszych, a obok w podobnych aplikacja zakupowa czy obsługa klientów jakiegoś tam banku. Absurd! Jeśli tak ma wyglądać polepszenie algorytmów przez Google to coś jest naprawdę nie w porządku. Rozumiem, że Google próbuje testować nowe mechanizmy (prawdopodobnie zaprzęgając do tego AI), ale powinni robić to powoli/etapami, aby można było się do tego dostosować. – dodaje Mirosław.

Niestety, wszelkie oficjalnie stanowiska Google w tej sprawie ograniczają się do przygotowanych wcześniej na podobne okazje formułek – na próżno liczyć na komunikat na oficjalnym blogu czy deweloperski komunikat. Hipoteza o testach nowych „inteligentnych” metodach kojarzenia aplikacji wydaje się trafna, jednak wiele kontrowersji budzi, że społeczność nie została przed o nich powiadomiona, ani przed nimi zabezpieczona. W ten sposób Google Play, a razem płynność finansowa wielu studiów, staje się poletkiem doświadczalnym, nie zaś solidną platformą dystrybucji oprogramowania.

Zwróciliśmy się już do polskiego oddziału Google z prośbą o ustosunkowanie się do sprawy. Czy napotkaliście na podobne problemy w przypadku własnych aplikacji? A może jako użytkownicy Google Play zauważyliście, że skuteczność sugestii poleciała w ostatnim czasie na łeb na szyję? Nie zapomnijcie dać znać w komentarzach.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.