Design aplikacji mobilnych: a gdyby tak brutalizm zamiast infantylizmu?

Design aplikacji mobilnych: a gdyby tak brutalizm zamiast infantylizmu?01.06.2017 12:50

Dziś Dzień Dziecka – a więc coś przeciw dzieciom, awłaściwie to przeciw infantylizacji kultury i estetyki, jakadokonała się w świecie internetu, w świecie oprogramowania.Widzimy to na każdym kroku: po początkowym zachłyśnięciuskeuomorfizmem, języki wzornictwa największych firm IT prześcigająsię w cukierkowości. Ważne newsy? Apple wprowadziło nowe emoji naiPhone’a, Facebook dodał kwiatek do reakcji, o psich buźkach wSnapchacie nie wspominając. Doświadczenie użytkownika zostajezamknięte w ornamentach naszych czasów. Czy może być inaczej?

Przypomnijmy postać Adolfa Loosa, wiedeńskiego modernistycznegoarchitekta, który na przełomie XIX i XX wieku, u szczytupopularności secesyjnego rozpasania, opublikowałesej Ornament und Verbrechen („Ornament i zbrodnia”).W nim to pisał, że ewolucja kultury następuje wraz z eliminacjąornamentyki z obiektów użytkowych, że ornamentyka jest wręczczymś niemoralnym i zdegenerowanym, a wolność od niej jest dowodemduchowej siły.

Ornamenty z czasem z architektury zniknęły, esteci oddali hołdbryle, właściwie do dziś pozostajemy pod czarem modernizmu sprzedstu lat. Może więcej krzywizn, może bardziej subtelne materiały wstosunku do tego, co widzieliśmy w brutalizmie lat 60 i 70, ale napewno nie ma powrotu do tej frywolności, jaką charakteryzowała sięarchitektura poprzednich stuleci.

Gdy jednak odwrócimy wzrok od budynków, by spojrzeć na to, naco dziś ludzie patrzą najczęściej, tj. ekran smartfonu,rozbuchaną frywolność widzimy na każdym kroku. To już nie lataosiemdziesiąte i dziewięćdziesiąte, gdzie interfejsy użytkownikabyły proste, podporządkowane użyteczności, a nie językomwzornictwa.

Użyteczność nie jest ważna, ważny jest efekt „Wow”, takjakby interfejs użytkownika miał był dziełem sztuki wystawianym wgalerii. Najbardziej widać to po Webie – kiedyś mieliśmy HTML,język znaczników, który po prostu miał wyświetlić stronyhipertekstu na dowolnym wyświetlaczu, w sumie nawet i terminalutekstowym. Dzisiaj mamy do czynienia z HTML5 i CSS3, którezamieniają strony internetowe w stronice ilustrowanych magazynów, wktórych treść jest niczym wobec formy. A sam język przekazu?Google’owe filmy i rysunki mające promować produkty i usługimogłyby znaleźć się w książeczce dla czteroletnich dzieci.

Kanon współczesnej google'owej estetyki – niczym z książeczki dla dzieci
Kanon współczesnej google'owej estetyki – niczym z książeczki dla dzieci

Czy można się odwrócić od tego trendu? Szczerze mówiąc, niesądzimy. Wraz z umasowieniem IT przyszło skłaniać się najniższymgustom, grupy focusowe są bardzo szerokie, aplikacje mobilne mająsprzedać się w milionie pobrań, a nie zadowalać gusta czytelnikówserwisu Bryła.pl. Można jednak zobaczyć, jak mogłoby być, gdybyprojektanci aplikacji odrzucili zepsucie i frywolność, oddająchołd brutalistycznym postulatom. Projektant Pierre Butin, inspirującsię stylami z serwisu brutalistwebsites.com,pokazał najciekawszeprzeróbki znanych aplikacji. Te formy nie będą raczej podobałysię dzieciom – i zinfantylizowanym dorosłym. Monochromatycznepłaszczyzny, tekst zamiast ikon, typograficzna powściągliwość.Oto kilka naszych ulubionych modyfikacji:

Mapy Google

Candy Crush

Facebook

Tinder

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.