Dopłata 1 PLN do wysyłki zamówienia to oszustwo. W praktyce możesz stracić więcej

Dopłata 1 PLN do wysyłki zamówienia to oszustwo. W praktyce możesz stracić więcej16.10.2018 11:39

Oszuści bazujący na łatwowierności i roztargnieniu użytkowników znaleźli kolejną metodę na wyłudzenie ich pieniędzy. Tym razem chodzi o SMS-y, które przynajmniej od wczoraj trafiają do Polaków i sugerują konieczność dopłaty jednej złotówki, by móc zrealizować wysyłkę rzekomego zamówienia z internetowego sklepu. Link zawarty w wiadomości prowadzi do spreparowanej strony DotPay, a jak nietrudno się domyślić, ostatecznie nie chodzi o wyłudzenie wspominanej złotówki, ale kradzież większej sumy pieniędzy.

O szczegółach sprawy informuje serwis Niebezpiecznik. Jak się okazuje, treść otrzymywanych wiadomości jest krótka: Wysyłka pod wskazany adres jest drozsza. Prosimy doplacic 1PLN, brak doplaty oznacza anulowane zamowienia. Na koniec jeszcze jeden z dwóch krótkich linków, z których obydwa prowadzą do przygotowanej przez oszustów strony płatności. Tutaj, po wybraniu żądanego banku, ofiara jest przekierowywana na rzekomą stronę logowania, ale ta znajduje się już pod niebankową domeną.

Treść podejrzanego SMS-a, źródło: Niebezpiecznik.
Treść podejrzanego SMS-a, źródło: Niebezpiecznik.

Użytkownik proszony jest o podanie loginu i hasła i po ich zatwierdzeniu zobaczy ikonę oczekiwania. W tym czasie oszuści wykorzystują wprowadzone dane, by zalogować się na faktyczne konto ofiary. Na tym etapie mają oni kilka możliwości do wyboru, włącznie ze zleceniem dowolnego przelewu na własne konto lub dodaniem siebie jako zaufanego odbiorcy, co na przyszłość wykluczy konieczność dodatkowego potwierdzania transakcji.

Wykonanie takich operacji musi jednak zostać potwierdzone kodem z SMS-a, który zostanie wysłany na numer ofiary. Jak podaje Niebezpiecznik, na tym etapie wielu użytkowników jest skłonnych bez zastanowienia przepisać otrzymany kod do formularza na spreparowanej stronie, by potwierdzić rzekomy przelew na 1 PLN, a w praktyce na przykład zatwierdzić kolejnego zaufanego odbiorcę, pod którego podszywa się oszust.

Wszystko wskazuje na to, że opisywane SMS-y wzywające do zapłaty są wysyłane masowo do wielu użytkowników, bez względu na to, czy niedawno zamawiali coś przez internet. Oszuści mogli uzyskać bazę numerów z wielu źródeł, a w tym miejscu warto przypomnieć o stosunkowo niedawnym wycieku informacji o klientach sklepu Neo24.pl.

Nadawcą wiadomości zachęcających do dopłaty złotówki jest TEST, ale Niebezpiecznik zwraca uwagę, że pod koniec września podobne SMS-y trafiały od nadawcy podszywającego się pod firmę kurierską DHL. W tym przypadku wiadomości w smartfonach trafiały do tego samego wątku, co komunikaty od prawdziwej firmy kurierskiej, co mogło zwiększać ich wiarygodność, ale jednocześnie zmniejszać grono potencjalnych ofiar – użytkownicy niekorzystający z usług tej firmy mogli domyślić się, że to przekręt.

Osoby, które otrzymały podejrzane SMS-y wzywające do dopłaty złotówki najlepiej zrobią, gdy na nie po prostu nie zareagują. W ten sposób unikną nieprzyjemności i potencjalnej utraty pieniędzy. Użytkownicy, którzy zdążyli się już jednak podzielić swoimi danymi logowania do bankowości z oszustami powinni możliwie szybko zmienić swoje dane logowania i w razie konieczności skontaktować się z bankiem. Możliwe, że atakujący nie zdążyli jeszcze uszczuplić atakowanego konta.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.