Drugie Volvo XC90 – pierwsze seryjnie produkowane auto, będące częścią Internetu Rzeczy

Drugie Volvo XC90 – pierwsze seryjnie produkowane auto, będące częścią Internetu Rzeczy02.09.2014 17:05

Jutro rusza sprzedaż najnowszego Volvo, modelu XC90 (wersja 2).Piszemy o tym z dwóch powodów. To pierwsze masowo produkowane auto,które kupić można tylko w Internecie. To także pierwsze masowoprodukowane auto, które staje się częścią Internetu Rzeczy,czyniąc z pokładowej elektroniki coś więcej, niż tylkouprzyjemniacz czasu.

Premiera tego chińsko-szwedzkiego auta (tak, dziś Volvo CarCorporation należy w całości do chińskiego koncernu Geely)została uznana za przełomowy moment dla producenta, nowe otwarciemarki Volvo. Pierwsza wersja XC90, sprzedawana od 2002 roku, zyskaławielkie uznanie wśród nabywców SUV-ów, w pewnym momencie modelten był najbardziej dochodowym towarem eksportowym Szwecji. Wersjadruga, wyraźnie nawiązując do swojego poprzednika, wprowadza gojednak w erę radykalnej informatyzacji techniki motoryzacyjnej, októrej z takim upodobaniem w ostatnich latach mówią zarównoproducenci aut, jak i producenci sprzętu IT i oprogramowania.

Nowy Volvo XC90 wykorzystuje dziś autonomiczne systemyinformatyczne wspomagania kierowcy (ADAS), by zwiększyćbezpieczeństwo ludzi. Gdy wykryją one jazdę terenową, zacieśniąpasy bezpieczeństwa by utrzymać kierowcę i pasażerów sztywno wmiejscu. By uchronić przed uszkodzeniami kręgosłupa, dynamicznieregulują poduszki w fotelach, amortyzujące pionowe siływystępujące podczas lądowania na kołach. Podczas jazdy po mieściezadbają zaś same o hamowanie, gdyby kierowca skręcił w stronęzbliżającego się auta, roweru czy pieszego, bez względu na porędnia czy warunki pogodowe.

W modelu tym wielki krok naprzód zrobiono w dziedzinieelektroniki pokładowej, sterowanej z centralnego panelu z dużymekranem dotykowym, na którym działa oprogramowanie Sensus. Niebawemzostanie ono uzupełnione o wsparcie strumieniowania aplikacji zurządzeń mobilnych z iOS-em (CarPlay) i Androidem (Android Auto),już jednak dziś pozwala na praktycznie wszystko, czego możnabyłoby chcieć na drodze. Dostajemy pełen dostęp do WWW, telefonui wiadomości tekstowych (oczywiście także przez interfejs głosowy,bez konieczności odrywania rąk od kierownicy), łączność zpomocą techniczną, aplikacje rozrywkowe, radia internetowe takiejak Pandora czy Rdio, współdzielenie lokalizacji przez Glympse,wyszukiwanie stacji benzynowych, moteli i restauracji przez Yelp czyWikilocation.

Nikogo chyba nie zdziwi, że auto zawiera zintegrowany systemnawigacyjny, z dożywotnią aktualizacją map, czy pozwala na zdalneśledzenie pojazdu w razie jego kradzieży. Bardziej za tointeresująca jest aplikacja Volvo on Call dla iOS-a i Androida,dzięki której można nie tylko sprawdzić parametry jazdy, zużyciapaliwa czy trasę ostatnich podróży, ale też zdalnie włączyćsilnik, klimatyzację, ogrzewanie czy oświetlenie auta.

Postęp w elektronice jak widać wielki, ale postęp w dziedziniesamych silników trochę mniejszy. Można wręcz powiedzieć, żenowe silniki, wszystkie czterocylindrowe i dwulitrowe – do wyborusą dwa modele wysokoprężne i dwa benzynowe – szału nie robią.Zadowoleni mogą za to być fani ochrony środowiska. Dlazamożniejszych przewidziano ciekawy, czterystukonny napędhybrydowy, w którym silnik benzynowy z kompresorem i turbosprężarkąnapędza koła przednie, a silnik elektryczny, z akumulatoramiładowanymi z sieci elektrycznej, napędza koła tylne. Ma to podobnoprzełożyć się na najniższą w tej klasie pojazdów emisjędwutlenku węgla.

Nowe Volvo XC90 będzie zapewne dla wielu najdroższym elementemInternetu Przedmiotów w ich posiadaniu. W Polsce najtańszy modelma kosztować ok. 240 tys. złotych. W tej sytuacji rozsądniejszymoże być import z USA, gdzie ceny zaczynają się od 50 tys.dolarów.

Więcej informacji na ten temat znajdziecie w wirtualnymsalonie Volvo – jedynym punkcie, w którym na początkuoficjalnie będzie można ten samochód nabyć.

Źródło artykułu:www.dobreprogramy.pl
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.