Druk 3D nie obejdzie się bez Photoshopa

Druk 3D nie obejdzie się bez Photoshopa26.05.2015 18:19

Wiele branż dziś nie jest w stanie obejść się bez Photoshopa i drukowanie przestrzenne może do nich dołączyć. Adobe powoli wprowadza do swojego programu kolejne funkcje, które przystosują go do pracy z modelami, drukarkami 3D i konkretnymi usługami. Kolejne nowości zostały zaprezentowane podczas 3D Printshow w Londynie.

Jedną z zapowiadanych zmian jest możliwość pracy z plikami w formacie 3D PDF w Photoshopie. Pliki tego typu można, podobnie jak zwykłe dokumenty PDF, otwierać w przeznaczonych do tego przeglądarkach, ale zamiast tekstu czy formularzy znajdziemy tam interaktywny widok trójwymiarowego modelu. Model można dowolnie obracać, oświetlić na kilka sposobów i obejrzeć także jego siatkę czy wierzchołki. Tak prezentuje się w Acrobat Readerze DC:

Photoshop zyska możliwość eksportu modeli w formacie 3D PDF, a także SVX. Opcje te znajdą się w ustawieniach drukowania, które towarzyszą właściwościom sceny. Ponadto modele otwarte w Photoshopie będzie można wysłać nie tylko do usług Shapeways, Sculpteo i lokalnych drukarek, ale również społecznościowego 3D Hubs, gdzie będzie można zlecić wydrukowanie modelu firmie lub użytkownikowi posiadającemu własną drukarkę. Program zyska również możliwość pracy z drukarkami Tinkerine Ditto Pro, obok już obsługiwanych urządzeń firm MakerBot, ZCorp i Mcor. Dzięki temu Photoshop na stałe może zagościć na komputerach miłośników druku przestrzennego.

Oczywiście wprowadzenie własnego formatu zapisu modeli do drukowania 3D do flagowego programu formy Adobe ma zaostrzyć konkurencję na rozwijającym się rynku. Integracja z 3D Hubs tylnymi drzwiami wprowadzi Photoshopa do społeczności, a jeśli ktoś i tak z niego korzysta, być może zrezygnuje z programu konkurencji do zadań związanych z drukiem. Zapowiedziane zmiany trafią do abonentów Creative Cloud w czerwcu.

Microsoft zapowiedział już, że będzie walczył własnym formatem 3MF, a przy tym zdejmie ograniczenia narzucane wielu drukarkom przez niedoskonały i przestarzały sposób zapisu danych. Adobe nie może sobie pozwolić na to, by konsorcjum 3MF, zawiązane przez Microsoft i Autodesk, choć przez chwilę zyskało przewagę. Czeka nas nie tylko walka o lepszy druk i dominujący format zapisu modeli, ale przede wszystkim o monopol i duże pieniądze. Jednak zanim wybierzemy zwycięzcę, wypada poczekać na demonstrację możliwości 3MF.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.