Dzięki MasterCard wystarczy smartfon, by przyjąć płatność kartą. Jak to działa?

Dzięki MasterCard wystarczy smartfon, by przyjąć płatność kartą. Jak to działa?30.08.2017 15:34

Płatności zbliżeniowe i transakcje kartą zyskały ogromną popularność w Polsce, ale dla wielu przedsiębiorców wciąż są nieosiągalne. To z kolei zniechęca wielu potencjalnych klientów. Da się ten problem rozwiązać – trzeba tylko sięgnąć po kanadyjską aplikację i uzyskać wsparcie polskich operatorów płatności.

Koszty użytkowania terminali płatniczych są różne. Zwykle trzeba policzyć abonament za dzierżawę terminala (zwykle około 50 zł), łącze dla niego, marże dla agenta rozliczeniowego i prowizje od transakcji. Przy małych obrotach inwestycja może być nieopłacalna. Z ostatnich badań na zlecenie Fundacji Rozwoju Obrotu Bezgotówkowego wynika, że 36% przedsiębiorców, którzy zrezygnowali z rozliczeń w formie płatności kartowych i mobilnych, zrobiło to z powodu związanych z tym kosztów.

Są rozwiązania, które wychodzą naprzeciw małym sprzedawcom i przedsiębiorcom podróżującym, jak niewielkie terminale podłączane do smartfonów przez Bluetooth – SumUp, MePe, mPOS i tym podobne. To jednak wciąż wymaga dzierżawy dodatkowego urządzenia, a więc generuje koszty. Można jednak zrobić to jeszcze prościej, co pokazał właśnie MasterCard.

MasterCard połączył siły z firmami Elavon, Polskie ePłatności oraz Mobeewave. W Polsce przeprowadzony zostanie pilotażowy program przyjmowania płatności tylko smartfonem, o ile będzie on wyposażony w układ NFC zdolny odczytywać dane z kart zbliżeniowych. To rozwiązanie jest kierowane przede wszystkim do małych przedsiębiorców, którzy do tej pory rozliczali się jedynie gotówkowo.

Pomysł ten ma sporo korzyści. W końcu placówka przyciągnie klientów, którzy nie przepadają za noszeniem ze sobą gotówki. Dla przedsiębiorcy oznacza to też szybsze i wygodniejsze rozliczenia, a prawdopodobnie także zwiększy bezpieczeństwo przechowywania zarobionych pieniędzy. Wadą dla niektórych będzie widoczność transakcji w systemach bankowych, ale dla takich klientów firmy na pewno zostawią możliwość płacenia gotówką.

Przedsiębiorcy uczestniczący w programie mają jedynie zainstalować stosowną aplikację na swoich smartfonach z NFC i założyć konto firmowe, wykorzystywane do rozliczeń. Za techniczną realizację transakcji odpowiadać będzie Mobeewave – kanadyjska firma, która opatentowała sposób na wykorzystanie układów NFC w smartfonach do przyjmowania płatności. Jej aplikacja PayTapMe została nagrodzona w konkursie SXSW Accelerator w 2016 roku i już działa w Kanadzie. Użytkownicy mogą tam przekazywać sobie pieniądze stykając kartę ze smartfonem lub po prostu dwa smartfony.

Rozwiązanie Mobeewave jest dostępne dla Androida i zostało tak zaprojektowane, by wymagało logowania tylko od strony otrzymującej płatność. Płacący może skorzystać z karty bądź aplikacji swojego banku. Pieniądze trafiają na konto odbiorcy w ciągu 48 godzin od przeprowadzenia transakcji.

Platforma Mobeewave dba też o bezpieczeństwo. Wszystkie informacje osobiste są szyfrowane na urządzeniu mobilnym z wykorzystaniem secure element, a żadne dane płatności nie są przechowywane na urządzeniu ani wysyłane do chmury. Konto można dodatkowo zabezpieczyć PIN-em, cała komunikacja została zabezpieczona SSL-em. Usługa spełnia wymagania Payment Card Industry Data Security Standard (PCI – DSS). Ponadto transakcje są niezmiennie monitorowane przez automatyczny system kontroli i wyrywkowo sprawdzane przez „żywych” analityków, by wykryć podejrzane płatności.

Niestety w programie pilotażowym nie będą mogły wziąć udziału wszystkie smartfony, jakimi dysponują przedsiębiorcy. Aplikacja Mobeewave, reprezentowanego na naszym rynku przez OT-Morpho, zostanie zainstalowana tylko na Galaxy S7.

Pilotaż ruszy jesienią i potrwa do lata 2018 roku. Na początek zaproszonych zostanie 200 małych firm, ostatecznie będzie ich 500. Maksymalna wysokość transakcji, jaką będzie można przeprowadzić, to 50 zł – tyle samo, ile wynosi limit płatności bez autoryzacji PIN-em. Zapewne w przyszłości zostanie podniesiony, jeśli projekt się przyjmie.

Na marginesie warto dodać, że MasterCard testuje też karty z czytnikiem linii papilarnych. Pomysł ten został ciepło przyjęty w Bułgarii.

Źródło artykułu:www.dobreprogramy.pl
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.