Dziękujemy za Metro: płaskie interfejsy rujnują produktywność użytkowników

Dziękujemy za Metro: płaskie interfejsy rujnują produktywność użytkowników06.09.2017 15:30

Modę na spłaszczanie zaczął na szerszą skalę Microsoft. Poerze cieni, wypukłości i skeuomorfizmów, szwajcarskie wzornictwo zdużymi płaszczyznami i zgaszonymi kolorami, fiksacja na typografiiw systemach Windows Phone 7 i Windows 8 jawiły się powiewemświeżości. Usunięcie rozgraniczeń między treścią akontrolkami miało być nowoczesnym („Modern”) podejściem dointerfejsu użytkownika. Infekcja postępowała szybko: flat design wpewnym stopniu udzielił się Apple, Google też nie chciało być wtyle, a za nimi poszły setki tysięcy stron internetowych. Po latachanalitycy Nielsen Norman Group mówią nam, ile to płaskieszaleństwo nas kosztowało.

Za „czyste” i „nowoczesne” wzornictwo zapłaciliśmyergonomią. Użytkownicy gorzej sobie radzą ze spłaszczonymiinterfejsami, a badania mówią nam, o ile gorzej. Grupie 71 osóbdano korzystać z dziewięciu różnych stron internetowych, mierzącczas spędzony na stronie i śledząc aktywność ich gałek ocznych.Wyniki są niezbyt ciekawe.

Cienie kontra spłaszczenie: użytkownicy lepiej sobie radzą z tymi pierwszymi
Cienie kontra spłaszczenie: użytkownicy lepiej sobie radzą z tymi pierwszymi

Uczestnicy badania spędzili otóż 22% więcej czasu nawszystkich stronach o słabych wyróżnieniach elementównawigacyjnych. Powód dość prosty – rozglądali się zawskazówkami, co tu robić. Średnio liczba skupień wzroku nastronach ze słabymi wyróżnieniami była o 25% większa.

Opowieści o tym, że „nowoczesne” spłaszczone stronyskuteczniej angażują użytkowników, analitycy Nielsena posłalimiędzy bajki. Więcej zużytego czasu i wysiłku podczasprzeglądania strony to nic dobrego! Z badań nie wynika, jakobyużytkownicy byli bardziej „zaangażowani”, lecz że męczyli sięw poszukiwaniu potrzebnych im elementów, czy też nie mieli pewnościco do ich roli, gdy je pierwszy raz zobaczyli. Poza tym, czy naprawdęstrona rezerwacji pokoju hotelowego ma „bardziej angażować”użytkownika, cokolwiek by to miało znaczyć?

[1/2] Eyetracking: wyróżnione elementy nawigacji pomagają użytkownikom
[2/2] Eyetracking: w erze spłaszczeń nie wiadomo na co patrzeć

Nielsen Norman Group radzi więc projektantom, by w większościwypadków dali sobie spokój z modnymi trendami, które tylko marnujączas użytkownika. Elementy interfejsu powinny się odróżniać odtreści, tak by użytkownicy patrząc na stronę, natychmiastrozumieli, co mogą na niej zrobić. Spłaszczone, mało wyróżniającesię interfejsy mogą działać jedynie na specyficznych stronach omałej gęstości informacji, w których interaktywne elementyzostały umieszczone z dala od treści.

Nie sądzimy jednak, by wyniki tych badań przyniosły nam powrótdo starego Webu 1.0, z jego charakterystycznymi niebieskimi linkami.Sir Tim Berners-Lee tworząc WWW, chciał by serwer dostarczałznaczące informacje, tj. tekst i obraz do przeglądarki, któranastępnie wyświetlałaby je w sposób najlepszy dla urządzenia, naktórym jest uruchomiona. Takie podejście brzmi przerażająco dlaprojektantów i marketingowców – pierwszych pozostawia bez pracy,drugich bez możliwości kontrolowania formy przekazu.

Dzisiaj, gdy obowiązującym trendem jest fiksacja na smartfonach,coraz częściej trafiamy na strony internetowe pełne ogromnych icienkich fontów, mnóstwa zmarnowanej przestrzeni i elementówinterfejsu ewidentnie projektowanych z myślą o palcach, a nieprecyzyjnym wskaźniku myszy. Dołóżmy do tego zmniejszaniekontrastu między tekstem a tłem, coraz częściej spotykane„kreatywne” umiejscawianie ikon i brak opisów dla nich –wszystko po to, by strona wyglądała artystycznie, pięknie… imało praktycznie.

Z wynikami badań analityków Nielsena możecie zapoznać się naichstronie.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.