Dzwonią "z banku"? Jeśli usłyszysz te słowa - od razu się rozłącz

Dzwonią "z banku"? Jeśli usłyszysz te słowa - od razu się rozłącz08.01.2022 09:14
Dzwonił "pracownik banku"?
Źródło zdjęć: © Pexels

Polaków dotyka fala oszustw telefonicznych, w których przestępcy, podający się za pracowników banku, próbują wyłudzić poufne dane. W ten sposób mają nadzieję uzyskać łatwy dostęp do ich majątku. Jakie metody oszuści stosują najczęściej?

Prawie co 4. Polak deklaruje, że w czasie pandemii rozmawiał przez telefon z kimś, kto poprosił go o podanie numeru PESEL, serii dowodu osobistego lub danych do logowania w bankowości elektronicznej. Najczęściej o takie dane pytali "pracownicy banków".

Opisywaliśmy wiele takich przypadków, ale oszuści coraz częściej sięgają po nowe schematy. Najczęściej dotyczą one sposobu weryfikacji tożsamości, ponieważ wtedy wydaje się im się, że są w stanie najłatwiej wyłudzić takie dane jak numer PESEL, numer i seria dowodu osobistego czy kody weryfikacyjne otrzymywane przez klientów na telefon.

Oszustwo "na pracownika banku" - najczęstsze schematy

Zwykle oszuści dzwonią z informacją, że doszło do ataku hakerskiego i nasze pieniądze mogą być zagrożone. W ten sposób wzbudzają w rozmówcy zaufanie. W innych przypadkach próbują przekonać potencjalne ofiary do inwestycji w kryptowaluty lub w inny dochodowy "interes".

Bez względu jednak na powód ich telefonu, głównym celem jest przekonanie rozmówcy do zainstalowania specjalnego oprogramowania na swoim komputerze, dzięki któremu "pracownik banku" będzie mógł sprawdzić, czy komputer został zhakowany, doszło do przejęcia konta bankowego lub pracownik zdalnie "pomoże" w sfinalizowaniu inwestycji.

W rzeczywistości tego typu oprogramowanie służy do uzyskania dostępu do naszych komputerów, pozyskania loginów bankowych czy innych poufnych danych. Mając do nich dostęp oszuści szybko są w stanie wyczyścić konta bankowe swoich ofiar, nim te w ogóle się zorientują.

Jak zauważa zespół CERT Orange Polska, nawet zabezpieczenia dwuskładnikowe w postaci SMS-ów nie stanowią problemu dla "oszustów na pracownika banku". Coraz łatwiej przestępcom uzyskać dostęp do bardziej szczegółowych danych, jak numer telefonu, imię i nazwisko ofiary, a czasem nawet adres zamieszkania. Efekt jest taki, że przestępca podający się za pracownika banku ma bardzo dużą szansę wmówić rozmówcy wszystko.

Pracownik banku nigdy nie zapyta o takie rzeczy

Warto pamiętać, że pracownicy banku nigdy nie proszą o podanie mu haseł dostępu do żadnego z serwisów czy wypłatę pieniędzy ani wpłatę ich na inne konto. Co ważne, pracownik banku nigdy też nie poprosi o zainstalowanie żadnego oprogramowania na komputerze lub smartfonie klienta. Jeżeli więc natrafimy na takie prośby w rozmowach, możemy być pewni, że mamy do czynienia z oszustami.

Jeżeli otrzymamy niepokojący telefon "z banku", np. dotyczący włamania na konto, warto przemyśleć sytuacje na chłodno. Najlepiej w takim wypadku się rozłączyć i zadzwonić na infolinię instytucji (nie oddzwaniać na numer, z którego do nas dzwoniono), by potwierdzić, czy sytuacja, o której mówił "konsultant" miała rzeczywiście miejsce.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.