e-Święta Polaków – czy klienci galerii handlowych kupują prezenty online?

e-Święta Polaków – czy klienci galerii handlowych kupują prezenty online?17.12.2018 16:19
e-Święta Polaków – czy klienci galerii handlowych kupują prezenty online?
Redakcja

Firma Selectivv, specjalizująca się w realizacji kampanii mobile marketingowych i analizachzachowań użytkowników na podstawie danych z kanału mobile zbadała przedświąteczne zwyczajezakupowe Polaków. W badaniu wykorzystano sprofilowane dane Selectivv obejmujące 14 mlnużytkowników urządzeń przenośnych w kraju. Analizie poddano użytkowników 4 aplikacjizakupowych (allegro, AliExpress, OLX, Amazon) oraz klientów 5 popularnych centrów handlowych(3 w Warszawie i 2 we Wrocławiu). Na ich przykładach sprawdzono, jak w ostatnich miesiącachroku zmienia się natężenie ruchu w aplikacjach m-commerce i obiektach handlowych. Zbadanorównież klientów wybranych galerii pod kątem tego z jakich aplikacji zakupowych korzystają.

Kiedy i jak Polacy zaczynają kupować gwiazdkowe prezenty? Czy wprowadzony w marcu tego rokuzakaz handlu w niedzielę miał wpływ na to kiedy zaczęliśmy przygotowania do świąt? Czy frekwencjaPolaków w centrach handlowych w okresie przedświątecznym w związku z nowymi regulacjami sięzmniejszyła? Dane z kanału mobile obrazują jak użytkownicy zachowywali się w przeszłości, co robiąobecnie, a także pozwalają przewidywać przyszłe trendy. Okres przed Świętami Bożego Narodzeniato najgorętszy czas dla handlu tradycyjnego. Postanowiliśmy sprawdzić czy szał zakupowy marównież przełożenie na zwiększony ruch w aplikacjach. – mówi Marcin Augustyniak Client Director ofData Tank w Selectivv.

Według danych Selectivv w listopadzie 2017 roku nastąpił wzrost odwiedzających wybrane centrahandlowe o 51 proc. w porównaniu do października tego samego roku. W grudniu 2017 roku wskaźnikten wyniósł 17 proc. odnosząc się do listopada. Analogiczny wynik dla 2018 roku, porównując listopad dopaździernika, to 46 proc.. Mniejszy przyrost odwiedzających lokalizacje poddane analizie w bieżącymroku vs. rok 2017, może wynikać m.in. z zakazu handlu w niedziele.

Porównując dane z dwóch ostatnich lat dla badanych galerii nie zmieniły się przedświąteczne nawykizakupowe osób młodych, do 40 roku życia. Porównując rok do roku, ludzie w trzech najmłodszychkategoriach wiekowych stanowili podobny odsetek klientów galerii w analizowanych miesiącach.Zmianę zachowań widzimy w dwóch najstarszych kategoriach wiekowych. Osoby w wieku 41-50 latrozpoczęły w tym roku wizyty w wybranych centrach handlowych wcześniej (25 proc. wszystkichklientów w listopadzie 2018, w porównaniu do 22 proc. w listopadzie 2017). Natomiast użytkownicypowyżej 51 roku życia w listopadzie 2018 stanowili niecałe 17 proc., w porównaniu do ponad 20 proc. wlistopadzie 2017. Pod koniec grudnia będziemy mogli sprawdzić czy osoby starsze zostawiły kupnoprezentów w tym roku na ostatnią chwilę?

To kobiety w okresie przedświątecznym są częstszymi klientami centrów handlowych i stanowią ok.55 proc. wszystkich odwiedzających. Często ich finalny zakup w sieci, jest poprzedzony wizytą sklepiestacjonarnym, gdzie na żywo sprawdzają wybrany w aplikacji produkt.

Przy okazji badania okazało się, że centra handlowe cieszą się coraz mniejszą popularnością wśródludzi młodych poniżej 20 roku życia – uczniów i studentów. W analizowanych okresach stanowili onijedynie ok. 8 proc. wszystkich klientów tych lokalizacji.

O tym, że młodzi ludzie coraz częściej robią zakupy online świadczą dane z analizowanych aplikacji.W listopadzie 2018 roku 13 proc. wszystkich użytkowników aplikacji allegro i 17 proc. aplikacji AliExpressstanowiły osoby do 21 roku życia (w analogicznym okresie 2017 roku odpowiednio – 11 proc. i 16 proc.)Analiza użytkowników aplikacji pokazuje również, że większość rodaków, jeśli już kupuje prezentyonline, to robi to głównie w listopadzie. Wyjątek stanowi tu aplikacja allegro, która notowała dużyprzyrost liczby aktywnych użytkowników również w grudniu 2017 roku. Wprowadzona niedawnoprzez tę firmę usługa kurierska allegro smart, może mieć wpływ na jeszcze częstsze korzystanie zaplikacji w ostatnim miesiącu tego roku. Pozostałe trzy aplikacje notowały w grudniu 2017 rokuspadki aktywności. Może to być spowodowane różnym charakterem badanych aplikacji. Wprzypadku AliExpress i Amazon dłuższym oczekiwaniem na przesyłkę. Użytkownicy mająświadomość, że aby otrzymać zamówienie, muszą je złożyć odpowiednio wcześniej. Również MAU(monthly active users) aplikacji OLX może wynikać z jej profilu. Jest ona bardziej serwisemogłoszeniowym, gdzie użytkownicy mogą chętniej szukać świątecznych dekoracji niż prezentów.Ciekawą informacją jest fakt, że większość użytkowników wspomnianej aplikacji stanowią kobiety(ok. 55 proc.).

Z aplikacji m-commerce, w okresie przedświątecznym chętniej korzystali mężczyźni (średnio 52 proc.).W tym roku, w przypadku aplikacji allegro, widzimy większą aktywność w aplikacji kobiet (51 proc.). Wczasie poprzedzającym Święta Bożego Narodzenia wśród użytkowników aplikacji zakupowychnajwiększą grupę stanowią osoby wieku 21 – 40 lat. Ludzie aktywni zawodowo, którzy mogą miećcoraz mniej czasu na zakupy w centrach handlowych i sklepach stacjonarnych.

Najpopularniejszą aplikacją e-commerce wśród klientów badanych galerii handlowych w okresieprzedświątecznym jest allegro (ok. 17% użytkowników). Kolejne miejsce zajmuje OLX – w Warszawiekorzysta z niej – ok 8 proc. klientów badanych galerii, a we Wrocławiu – 12 proc. Z analizy danych z mobilewidać, że ponad 1/5 klientów tradycyjnych centrów handlowych robi zakupy również w aplikacjachonline.

Wiedza o zachowaniach użytkowników urządzeń przenośnych, zdobyta w drodze analizy danychpochodzących bezpośrednio z kanału mobile, znajduje wiele zastosowań. Wykorzystując autorskąusługę Selectivv – Geotrapping – możemy dotrzeć do użytkowników z odpowiednio sprofilowanąreklamą, ale też zbadać populację użytkowników w określonej lokalizacji. Dzięki temu możemy opisaćstrukturę demograficzną i behawioralną klientów wybranych centrów handlowych czy zmierzyćzmiany w natężeniu ruchu w tych lokalizacjach. – podkreśla Marcin Augustyniak.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.