Elon Musk chce oceniać wiarygodność mediów. Zrobi to z pomocą Pravda Corp?

Elon Musk chce oceniać wiarygodność mediów. Zrobi to z pomocą Pravda Corp?24.05.2018 13:36
Prawda z depositphotos

Ulubieniec Doliny Krzemowej Elon Musk podobno nie jest już taklubiany jak kiedyś, problemy z Tesla Motors i wyśmiewane projektyjego Boring Company trochę zaszkodziły wizerunkowiprzedsiębiorcy-wizjonera. Pewnie gdyby nie kosmiczne sukcesy SpaceX, byłoby jeszcze gorzej. Sam zainteresowany oskarża o ten stanrzeczy media, oskarżając je o hipokryzję. Z tą hipokryzjązamierza walczyć za pmocą nowego serwisu ratingowego, którypozwoli internautom walczyć o prawdę i eliminować z obiegu fakenewsy. Serwis miał nosić nazwę… Pravda.

Starsi nasi Czytelnicy mogą się chyba tylko uśmiechać podnosem na ten wybór nazwy. Przypominają się bowiem od razu czasyZwiązku Radzieckiego. W Kraju Rad dwie najważniejsze gazety nosiłynazwy „Prawda” (takie samo znaczenie tego słowa w rosyjskim ipolskim) oraz „Izwiestija” (po polsku nowości). Prawda byłaoficjalnym dziennikiem Komunistycznej Partii Związku Radzieckiego,zaś Izwiestija oficjalnym dziennikiem Rady Najwyższej ZSRR(parlamentu radzieckiego). Po cichu obywatele ZSRR mówili międzysobą, że nie ma prawdy w nowościach i nowości w prawdzie.

Czy w „Pravdzie” Elona Muska też nie będzie nowości? Pókico na Twitterze można obserwować strumieńtweetów biznesmena, jego fanów i wrogów wokół pomysłu,który już widać że zdobył ogromne poparcie. Spośród ponad półmiliona głosujących w temacie stworzenia systemu oceniającegowiarygodność mediów, 88% oddało głos na „tak”.

Create a media credibility rating site (that also flags propaganda botnets)

— Elon Musk (@elonmusk) May 23, 2018Klamka najwyraźniej już jednak zapadła wcześniej. Elon Muskjuż w listopadzie wysłał swoich prawników do zarejestrowania wKalifornii przedsiębiorstwa o nazwie Pravda Corp., zajmującej sięmediami. A był to przecież czas, kiedy jeszcze sytuacja niewyglądała dla Muska tak źle jak teraz, kiedy będzie musiałzmierzyć się z inwestorami Tesla Motors podczas spotkania 5czerwca. Padną wówczas niewygodne pytania o prawdziwe możliwościAutopilota Tesli, oraz o nieustanne opóźnienia w rozpoczęciuprodukcji przeznaczonego dla klasy średniej elektrycznego auta TeslaModel 3.

Er, he's not kidding folks. I noticed that one of Musk's agents had incorporated Pravda Corp in California back in October last year. I was wondering what it was all about... https://t.co/y8xGGzwb3M pic.twitter.com/rTazUDUFMb

— Mark Harris (@meharris) May 23, 2018Dla przedsiębiorcy ewidentne jest tymczasem, że media obróciłysię przeciwko niemu. Wietrzy w tym spisek jego konkurentów z branżymotoryzacyjnej, które odnotowują tysiące wypadków w fabrykach,miliony ofiar na drogach, a tymczasem z jakiegoś powodu nikt o nichw tym kontekście nie pisze. A tu proszę, co news z branżymotoryzacyjnej, to pastwienie się nad Tesla Motors. Reuters, FastCompany, Daily Mail – najbardziej poczytne historie w amerykańskiejsieci pisane są dziś językiem ewidentnie wrogim wobec firmy Muska.

Pravda miałaby służyć ocenie zarówno tytułów prasowych jaki samych dziennikarzy przez opinię publiczną, pozwalając zdobyćwiarygodność tym mediom i autorom, którym na tym zależy. Nietylko zresztą w Stanach Zjednoczonych, Musk chce, by jego serwisdziałał na całym świecie. Z działaniem w Rosji może być trudno– Pravda.ru funkcjonuje tam w najlepsze, publikując treści, którez perspektywy Stanów Zjednoczonych wydawać się mogą czystąpropagandą Kremla.

Maybe the media credibility rating site should be called “You’re Right!” I do actually own https://t.co/1JqqCF9inA, but for the moment I just have it automatically forward to Facebook News.

— Elon Musk (@elonmusk) May 24, 2018Krytyka ze strony mediów i podjęcie przez nie radzieckiego tropusprawiły jednak, że Musk zmienił front. Nagle stwierdził, że z„Pravdą” żartował. Być może serwis oceniający wiarygodnośćmediów powinien nazywać się You’re Right! – a domenęyoureright.com akurat ma zarejestrowaną. Co z tego wyjdzie?Niezależnie od przyjętej nazwy, pewno nie większa przychylnośćmediów. Koncepcja crowdsourcingu ich wiarygodności tak jakby sięnie spodobała. Amerykanie twierdzą, że lepiej by zajmowały siętym niezależne organizacje,takie jak np. Snopes. Ciekawasugestia – podobno (czemu Snopes zaprzecza) serwis ten jestfinansowany przez George’a Sorosa. Jak wszystko zresztą, co jestniezgodne ze światopoglądem amerykańskiej alter-prawicy.

Źródło artykułu:www.dobreprogramy.pl
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.