Emotikony mówią o naszych preferencjach więcej, niż mogłoby się wydawać

Emotikony mówią o naszych preferencjach więcej, niż mogłoby się wydawać18.05.2015 11:04
Redakcja

Międzynarodowa organizacja ekologiczna World Wide Fund for Nature wystartowała właśnie z nową kampanią, która ma pomóc w ochronie zagrożonych gatunków zwierząt. Wystarczy wykorzystać Twittera i nowy zestaw emotikon ze zwierzętami, aby zawalczyć o ich przetrwanie. Pojawia się jednak pewien problem: emotikony pokazują, że nie każde zwierzęta są odbierane tak samo.

Wykorzystanie najróżniejszych emotikon w komunikatorach i różnych usługach internetowych nikogo już dzisiaj nie dziwi. Stały się one narzędziem zarówno ozdobnym, jak i do wyrażania ekspresji. Pomysł wydaje się więc bardzo ciekawy i udany: wystarczy zapisać się od odpowiedniej akcji na Twitterze, a następnie rozsyłać zbiory emotikon ze zwierzętami dalej. Dzięki temu organizacja otrzyma fundusze, które przeznaczy na swoje działania zmierzające do ochrony zagrożonych wyginięciem gatunków. To, co zobaczymy na obrazkach, nie jest jednak tym, co będzie faktycznie chronione – taka akcja nie miałaby sensu, a wszystko to za sprawą naszych własnych ocen.

WWF's Endangered Emoji

Według Davida Shiffmana z Uniwersytetu Miami dużym problemem są osobiste preferencje ludzi. O wiele łatwiej przeprowadzać akcje mające na celu ochronę zwierząt, które wydają się „słodkie”, które mogłyby posłużyć za istne maskotki. To nic, że na sawannie człowiek staje się dla lwa lub tygrysa pożywieniem i niewiele ma w tej kwestii do powiedzenia. Taki „koteczek” wygląda przecież uroczo i dzięki temu wzbudza znacznie większe zainteresowanie niż dla przykładu modraszek gniady, którego bardzo trudno spotkać. Badania wskazują, że naszą uwagę przyciągają jedynie zwierzęta ładne i atrakcyjne, a przecież nie musi to oznaczać, że są one jednocześnie najbardziej potrzebne. Najczęściej sytuacja wygląda zupełnie odwrotnie, to niezbyt piękne (jakkolwiek będziemy starali się to mierzyć) zwierzęta robią to, co jest potrzebne ekosystemowi, a z czego nie zdajemy sobie nawet sprawy.

Już emotikony zastosowane w akcji czy wykorzystywane przez nas na co dzień pokazują ten problem: WWF zdecydowało się głównie na dobrze rozpoznawalne ssaki, w przeciwnym razie użytkownicy mogliby się zniechęcić do akcji. A czy grafika niestety wymarłej już ropuchy złotej byłaby w czymkolwiek gorsza od lwa, słonia lub pandy? W środowisku naturalnym żadne z tych zwierząt nie musi być dla nas tak miłe, jak mogłoby się wydawać, każde wymaga jednak pomocy.

Źródło artykułu:www.dobreprogramy.pl
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.