ePUAP mozolnie niełatany. Mimo prac Comarchu, łatwo obejść dwuskładnikowe uwierzytelnianie

ePUAP mozolnie niełatany. Mimo prac Comarchu, łatwo obejść dwuskładnikowe uwierzytelnianie20.07.2016 12:43

Po którejś kolejnej awarii systemu ePUAP, minister CyfryzacjiAnna Streżyńska powiedziała,że należałoby go „zaorać”, gdyby nie powiązane z nim środkiunijne. Może jednak się okazać, że naprawianie i łatanie systemubędzie podatnika kosztowało więcej, niż wynosi wartość unijnegodofinansowania. O tym, jak bowiem wygląda w praktyce naprawianieePUAP-u pod egidą nowego Centralnego Ośrodka Informatyki (COI)niech świadczy wpisw Niebezpieczniku, przedstawiający historię luki, którapozwalała na obejście dwuskładnikowego uwierzytelnienia.

Jak każdy nowoczesny serwis, przechowujący wrażliwe daneosobowe, ePUAP oferuje dwuskładnikowe uwierzytelnianie. Poza loginemi hasłem wymagany jest dodatkowy kod, przesyłany oddzielnym kanałemkomunikacji. W maju jeden z czytelników Niebezpiecznika odkryłjednak, że zabezpieczenie to łatwo obejść. Wystarczy na stronieePUAP-u podać login i hasło, a po wyświetleniu okna dialogowego zpytaniem o kod autoryzacyjny, wystarczy okno to zamknąć, poczekaćkilkadziesiąt minut – i gotowe. Podczas kolejnej próby logowaniauzyskiwało się dostęp bez pytania o kod. Prawdopodobnie problemdotyczył obsługi wyjątku: gdy system nie doczekał się kodu,wciąż kontynuował proces logowania, zmieniając stan sesji tak, żeprzy następnym logowaniu uznawana ona była już za uwierzytelnioną.

Logowanie z dwuskładnikowym uwierzytelnianiem. Zamknij X-em okienko i poczekaj (źródło: niebezpiecznik.pl)
Logowanie z dwuskładnikowym uwierzytelnianiem. Zamknij X-em okienko i poczekaj (źródło: niebezpiecznik.pl)

54 dni tworzenia niełatki

COI, które miało się zająć z woli minister Streżyńskiejnaprawianiem ePUAP-u, otrzymało jeszcze w maju zgłoszenie obłędzie. W odpowiedzi poinformowało Niebezpiecznik, że problemjest znany, łatkę zamówiono zaś od zewnętrznej firmy. Poproszonoteż o trzymanie sprawy w tajemnicy do momentu usunięcia luki wzabezpieczeniach, o czym COI oczywiście poinformuje. Mijały kolejnetygodnie, luka wciąż była niezałatana, aż w końcu 11 lipcaNiebezpiecznik odezwał się do COI. Wtedy wyjaśniono, że Comarch(ten sam Comarch, którego prezes tak bardzo wątpi w wartośćstartupów) już łatkę dostarczył, a wdrożenie zaplanowano nanajmniej inwazyjny dzień – sobotę, 16 lipca.

Faktycznie, poprawkę wdrożono w deklarowanym czasie. Efekt byłtaki, że na konto ePUAP można było wciąż zalogować się bezkodu jednorazowego, ponieważ… serwis w ogóle przestał pytać okodu jednorazowy (mimo że w ustawieniach konta włączona byłaopcja o taki kod pytania). Wczoraj musiano znów coś zmienić,ponieważ serwis zaczął ponownie pytać się o kod jednorazowy,tyle że pytanie to można było przeczekać tak samo, jak poprzednimrazem. Jedyne, co naprawiła łatka Comarchu, to ładowanie stylówCSS: wcześniej po obejściu weryfikacji dodatkowym hasłem stronaczasem ładowała się nieostylowana, teraz ten „problem” jużnie występuje.

COI i Comarchowi zajęło więc 54 dni niezałatanie luki, któraniewątpliwie była znana tym podmiotom jeszcze dłużej. Ilekosztowała ta niepoprawka?

Są też dobre strony

Niebezpiecznik słusznie jednak zauważa, że może taki stanrzeczy ma też swoje dobre strony, pomoże tym wszystkimnieszczęśnikom, którzy utracili dostęp do swojego konta e-mailczy telefonu, a miały włączone dwuskładnikowe uwierzytelnianie.Okazuje się bowiem, że nie ma żadnej procedury odzyskania dostępuw takich wypadkach, nawet udanie się do urzędu i wylegitymowanienic nie pomaga. Jedynym rozwiązaniem jest unieważnienie profiluzaufanego, a następnie przejście całej procedury rejestracjinowego profilu zaufanego, tracąc w ten sposób dokumenty naunieważnionym koncie i marnując mnóstwo czasu. Dzięki tej wciążniezałatanej luce można zalogować się normalnie, na login ihasło, a potem wyłączyć dwuetapowe uwierzytelnianie wustawieniach konta.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.