eSport to już mainstream — taka rozrywka ma widownię na poziomie 71 milionów osób

eSport to już mainstream — taka rozrywka ma widownię na poziomie 71 milionów osób04.04.2014 14:40

Jeżeli niesamowita frekwencja na finałach Intel Extreme Masters 2014 w Katowicach i rekordowa oglądalność wydarzenia nie wystarczyły komuś, aby zorientował się, że eSport to już tzw. mainstream (nawet u nas w Polsce) to warto zapoznać się z dwoma niezależnymi raportami na temat tego rodzaju rozrywki. Okazuje się, że od czasów pierwszych transmisji turniejów w gry w amerykańskiej telewizji w początkach lat 80-tych ubiegłego wieku, przez trzy dekady ten fenomen dorobił się publiki na poziomie 71 milionów rozemocjonowanych fanów — tak pokazują najnowsze dane za 2013 rok.

Około połowa z tego to mieszkańcy USA. Zapalony miłośnik eSportu śledzi poczynania ulubionych drużyn średnio 19 razy w miesiącu, po 2,2 godziny na sesję. Pula nagród w największych turniejach przekroczyła w zeszłym roku 25 milionów dolarów, z czego na czele było The International 2013: Dota 2 z 2,9 miliona, League of Legends Season 3 World Championship z pulą powyżej 2 milionów oraz Mistrzostwa w Call of Duty: Black Ops II z 1 milionem. Rozgrywki w LoLa zgromadziły przed ekranami monitorów 32 miliony osób, więcej niż finały NBA (26,3 miliona) czy mecze BCS (amerykański futbol przyciągnął 26,4 miliona). 1 na 5 graczy ze Stanów bawi się w profesjonalne granie, a 60% entuzjastów eSportu jest w wieku 21-35 lat. 70% z fanów to mężczyźni.

Najpopularniejszymi grami okazały się StarCraft II, Dota 2 i oczywiście League of Legends, przy wysokiej pozycji Street Fightera 4, a także, co trochę zaskakujące, bijatyki Nintendo Super Smash Bros. Melee (wszystko dzięki ogromnej frekwencji na Evolution Championship Series). Raporty podkreślają doskonałe radzenie sobie w turniejowym nurcie Free-2-Play nie tylko Riot Games, lecz także Wargaming.net z World of Tanks (przypominam, że weekend upłynie pod znakiem finałów Mistrzostw w Warszawie). Polska oraz Rosja wskazywane są jako kraje z największym potencjałem dla F2P.

Firma Newzoo, która obiecuje raport tyczący się szczegółowo naszego kraju, zauważa, że eSport stał się ciekawym rynkiem reklamowym dla popularnych marek, takich jak Coca-Cola, Redbull czy (od strony mniej konsumpcyjnej) Intel, główny partner przy Intel Extreme Masters. Opublikowała ponadto ciekawe dane dopełniające, tyczące się kilku europejskich państw. W Niemczech na przykład 75% zainteresowanych eSportem ma pełny etat, trudno więc mówić o zjawisku napędzanym przez młodych niefrasobliwych. 91% francuskich entuzjastów takiej rozrywki kupuje gry, czyli dużo więcej w porównaniu do 65% graczy niezainteresowanych tematem. Przy okazji okazało się, że naprawdę sporo pieniędzy w grach na urządzenia przenośne wydają mieszkańcy Holandii i Belgii.

Żeby mieć jakieś odniesienie do sytuacji u nas przytoczę liczby, którymi chwalono się po IEM 2014. Przez trzy dni przez katowicki Spodek przemaszerowało 73 tysiące osób. Online rozgrywki śledziło nawet blisko 650 tysięcy widzów ze 180 krajów w jednym momencie, łącznie oglądający ponad 23 miliony razy wchodzili na strumienie ze starć zespołów publikowane w Internecie. W sieciach społecznościowych wzmianki o IEM2014 pojawiły się aż 22,3 miliona razy. Ogółem w puli nagród było 508 tysięcy dolarów.

Źródło artykułu:www.dobreprogramy.pl
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.