Facebook Account Kit: numer telefonu może zastąpić login i hasło #F8

Facebook Account Kit: numer telefonu może zastąpić login i hasło #F813.04.2016 12:44

W styczniu tego roku Facebook zaoferował deweloperom Saavn,indyjskiej aplikacji do streamingu muzyki, narzędzie pozwalającezrezygnować z używania loginu i hasła jako metodyuwierzytelniania. Zamiast tego wystarczyło podać numer telefonu iskorzystać z kodu odesłanego SMS-em. Wynik? W ciągu dwóchmiesięcy Saavn zdobył ponad pół miliona nowych użytkowników,korzystających z aplikacji bez zakładania konta w usłudze. Podczaskonferencji F8 narzędzie to zostało udostępnione publicznie, podnazwą Account Kit – i niewykluczone, że za jego pomocą serwisMarka Zuckerberga przejmie kontrolę nad sporą częścią mobilnegorynku.

Założenie Account Kitu jest dość proste: zaoferowaćprogramistom prosty mechanizm uwierzytelniania, pozwalający natworzenie stron logowania przyjmujących równie dobrze adresye-mail, co numery telefonów i loginy Facebooka. Dzięki temuużytkownik mobilnej aplikacji będzie mógł założyć w niej kontopo prostu wstukując swój numer telefonu, a następnie przepisująckod, jaki otrzymał SMS-em. Programista nie musi się przejmowaćtym, jak proces telefonicznego uwierzytelniania przebiega, o wszystkozatroszczy się Facebook.

W ten sposób za jednym zamachem zostaje rozwiązany problemkonieczności stosowania unikatowych loginów, skomplikowanych haseł,przechodzenia testów z kodami CAPTCHA, nie ma też problemów zresetowaniem zapomnianych haseł. Dla Zwykłego Użytkownikarozwiązanie Facebooka, choć mało mające wspólnego zposzanowaniem prywatności, jest niezwykle wygodne – a prywatnośćto przecież mało kogo obchodzi. Account Kit dostępny jest dlaiOS-a, Androida i JavaScriptu, działa w 230 krajach, w ponad 40językach. Pozwala na wysłanie do 100 tysięcy potwierdzeń SMS-emza darmo.

Nie jest to jedyna nowość, która mocniej powiążeoprogramowanie z Facebookiem. Serwis zaoferował np. wtyczkę,pozwalającą dodawać cytaty z zawartości aplikacji czy stronyinternetowej bezpośrednio na ścianę wiadomości użytkownika, bezkonieczności zaznaczania tekstu, kopiowania go i wklejania. Z koleinowego typu powiadomienia push mają pozwolić programistom nakampanie zapędzające użytkowników do aplikacji.

To jednak drobiazgi w porównaniu z konsekwencjami, jakie dlabranży mają przynieść rozszerzenia narzędzi analitycznych.Facebook Analytics for Apps pozwoli twórcom aplikacji mobilnychdowiedzieć się o ich użytkownikach znacznie więcej, niż dotąd.Do tej pory mogli poznać ich wiek, płeć, kraj zamieszkania iużywany język. Teraz poznają także zainteresowania,wykształcenie, stanowiska w pracy, a nawet (w zagregowanej formie)polubienia na Facebooku.

Dysponując tą wiedzą, będą mogli skuteczniej profilowaćswoje reklamy na Facebooku, docierając do użytkownikówpotencjalnie zainteresowanych ich oprogramowaniem.

Na koniec warto wspomnieć o decyzji o przełożeniu dokumentacjideweloperskiej Facebooka na 16 języków. Wraz z globalną ekspansjąserwisu Facebook dotarł do miejsc, gdzie znajomość angielskiegojest znikoma, nawet wśród programistów. Dokumentacja w kantońskim, indonezyjskim, tajskim czy koreańskim pomoże w opanowaniu tychnowych rynków i uczynieniu z serwisu Zuckerberga prawdziwieglobalnej platformy.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.