Facebook łamie prawa człowieka i psuje demokrację, inwestorzy widzą dyktaturę

Facebook łamie prawa człowieka i psuje demokrację, inwestorzy widzą dyktaturę04.06.2018 15:28
Profil Marka Zuckerberga z depositphotos

Skandal związany z przekazywaniem danych z Facebooka do firm analitycznych przycichł, ale inwestorzy wciąż o nim pamiętają. Mark Zuckerberg przekonał się o tym podczas ostatniego posiedzenia. Stwierdzenie, że kierownictwo największej sieci społecznościowej na świecie zostało ostro skrytykowane, nie odda tego, co działo się na spotkaniu

Jeden z inwestorów porównał zarządzanie danymi Facebooka do łamania praw człowieka. Inny przyrównał Marka Zuckerberga do Putina i nazwał go społecznościowym dyktatorem, choć zarządzając Facebookiem powinien naśladować Washingtona. Oczywiście skandal związany z Cambridge Analytica także został przywołany. Trudno było zachować porządek podczas spotkania, już w ciągu pierwszych kilku minut trzeba było wyprosić jedną z osób.

Just spotted, flying over Menlo Park, near Facebook offices. “You broke democracy https://t.co/3ouu14Bi3Apic.twitter.com/ZH1s0NAJEH

— Raji Writes (@RajiWrites2) 31 maja 2018W międzyczasie nad siedzibą firmy w Menlo Park przeleciał niewielki samolot z transparentem głoszącym „Zepsułeś demokrację” i polecającym uwolnienie się od Facebooka. To prawdopodobnie dzieło aktywistów antymonopolowych, którzy starają się wywrzeć nacisk na Federalną Komisji Handlu w Stanach Zjednoczonych, by podzieliła Facebooka na mniejsze jednostki. Treść transparentu przypomina zapewne o tym, jak jeszcze niedawno Facebook był polem gier politycznych Rosjan, dzięki którym prawdopodobnie Donald Trump zwyciężył w wyborach prezydenckich. Te wydarzenia także znalazły się na liście zarzutów ze strony inwestorów, tuż obok masowej dezinformacji, obaw o prywatność, manipulowania podatkami, a nawet opóźnieniach w wydaniu raportu podsumowującego zatrudnienie. W tym środowisku dobrze widziane są także sprawozdania podkreślające brak dyskryminacji i równe płace mężczyzn i kobiet.

Mark Zuckerberg zachował linię obrony, którą już widzieliśmy podczas wystąpień przed Kongresem i regulatorami Unii Europejskiej. Potwierdził, że firma niedostatecznie szeroko przyjrzała się swojej odpowiedzialności. Kiedy Facebook powstawał, nikt nie przyjrzał się temu, jak jego narzędzia mogą zostać wykorzystane i jakie ryzyko dla prywatności za tym idzie. Kolejny raz podkreślił też, że Facebook zadba o to, by nie powtórzyły się takie sytuacje jak manipulacja wyborami w USA. Wciąż będzie też toczył walkę z fałszywymi kontami, używanymi do dezinformacji.

Działania Facebooka mają też być bardziej transparentne, czego dowodem jest pierwsze w historii ujawnienie wytycznych dla moderatorów treści. Z drugiej strony podczas tego samego posiedzenia Mark Zuckerberg, mający odpowiedni pakiet udziałów, by przegłosować pozostałych inwestorów, odrzucił propozycję większej transparentności działań w kilku innych obszarach, co nikogo nie zaskoczyło. Podobno nie oznacza to, że nie zostaną wdrożone, ale że Zuck ma inne pomysły na rozwiązanie problemów. Niemniej jednak potwierdził swoje dyktatorskie zapędy.

Nowy wizerunek Facebooka to neutralna platforma dla wszystkich idei. Lokalnie zaś Zuck chce być „dobrym sąsiadem” i dać społeczności więcej niż darmowe autobusy do pracy dla zatrudnionych. Nie będzie łatwo.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.